Hvordan laves de perfekte Klinkefuger

Hej 


Jeg skal til i gang med at fuge vores nylagte 30x60 fliser med en lip Manhatten grå fuge. Fugebreden er 3mm 


Hvordan laves de perfekte fuger, der ikke er sunket pga afvaskning. Har set en gut på facebook der har tørfuget, som skulle modvirke det. Men har ingen ide om fremgangsmåde og materialer. Alle gode forslag modtages :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du blander fugemassen op som beskrevet på pakken. Når det er 3 mm fuge skal der ikke bruges ret meget. 

Fuger fyldes med gummi spartel evt. en vindues skraber. Så drysses lidt tør fugemasse hen over fuger, hvorefter der køres forsigtig i cirkler hen over med en pudse svamp. Denne skal kun lige være så fugtig at alle små huller i fugen fyldes. 

Du lader det stå 1 - 2 timer før du vasker det af. 

Afvaskning foregår ligeledes med pudsesvamp  ( den type med små udskårne firkanter i svampen ). Der skal desuden bruges en flisespand med de 2 aftørre ruller på. Svampen skylles i vandet, og køres over rullerne så den kun er lidt våd. 

Der aftørres i en glidende bevægelse diagonalt hen over fuger. KUN EN TUR før svampen skylles og køres over ruller. ALTID kun 1 køretur før skylning. 

Når man har aftørret 5-8 m2 skiftes vandet i spanden ( afhængig af fugeantal ) 

Den fugeslør der ses dagen efter afvaskes med LIP fliserens.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for den fine forklaring :-)


Lips fugemasse 0-5mm har pulver konsistens som mel, skal have testet om det er muligt at køre over med en pudsesvamp. 


nu har jeg kun prøvet at fuge 1 gang før, og der kom jeg ud for at fugen brændte sig fast på klinkerne. er 1-2 timer ikke meget lang tid?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg vil også sige at det kan godt være for lang tid. Det afhænger af hvor hurtigt fugemassen tørrer (temperatur m.m.) og hvor glat fliserne er. Har givet nogle som er meget ru (som skiffer) og der skulle vi ikke vente ret længe.

Og så et råd om oprøring. Rør op i mindre portioner. Og mål nøjagtigt af med både pulver og vand. Vi brugte en køkkenvægt. Jo mørkere farve jo større risiko er der for farveforskelle hvis der er forskelle i opblandingen. Vi brugte en der lå i midten af det spillerum der var angivet på posen.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det er den tørre mel i kombination med den fugtige pudse svamp i cirkel bevægelser der gør at fuger fyldes helt op. 

Jeg har før sommerferien lavet noget reparation i et køkken. Der står på posen at man bør forvande fliser inden fugning. Der hvor jeg prøvede det blev det noget skrammel idet min fugemasse på gulvet blev mere og mere tynd bag gummi skraber. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også