Dimensionering mm af varmtvandsrør

Hej,

Jeg tænkte at der måske var nogen her der kunne svare på nogle spørgsmål vedr. dimensionering af varmtvandsrør til opvarmning.
Vi skal have renoveret en 1.sal med nyt badeværelse og tre værelser. Dertil skal varmt vand frem til 3x radiator og 1x gulvvarme (~4 m3).
VVS for badeværelse er der en aut. VVS der tager sig af, men rørføring til radiatorer ville jeg selv gerne klare.
Vi har indirekt fjernvarme med varmeveksler og så vidt jeg har forstået må man så godt selv udskifte/opsætte radiatorer, trække rør etc.
Jeg har lidt rør erfaring men det er dimensionering/design der plager mig lidt.

1. Er 3/4' rør (eksisterende galv. rør til 1.sal fra kælder) nok til at forsyne 3x radiator (radiator dimensionering til ca. 3x 15 m3 værelse) og 1x gulvvarme (~4 m3)?
Vi har sådan set to frem-tilbage løb fra varmeveksler til 1.etage, men jeg ville gerne fjerne det ene da det hænger under loft i entreen.

2. Vi skal have pex rør ind i en gipsskillevæg til 1x radiator. Kan man godt trække pex rør inde i væggen over en dør og ned og frem til en radiator?, eller ville det være et stort problem at få luften ud med rør der bugter sig op og ned? Alternativt skal det nemlig ned i gulvet eller hele vejen uden om i skunk plus fræses ind i murstensvæg.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mikkel

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er noget rigtig ØV / bøvl med varmerør der har en stor bugt opad på midten. Det er vanskeligt at få i gang hver gang man i fremtiden har haft vandet taget af anlægget. 

Hellere lave det korrekt 1. gang.

Der kan komme meget varme igennem 3/4 " rør så det vil jeg anse for ok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja absolut, det andet giver kun problemer.

Ellers er den eneste måde du kan få det fyldt op er ved at skylle hver enkelt streng med vandværks tryk. Og det skal gøres på en måde så der ikke kommer luft i systemet. Meget omstændelig.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar! Nogle flere spørgsmål til hvis du har tid:

Frem og tilbageløb til radiatorer er jo RIR pex, men hvor meget isolering skal man have?, man kan nemlig få lidt forskellige tykkelser.

Desuden, hvad er den bedste måde at fastgøre pex inde i gipsvæg på? Her mener jeg på strækningen mellem tilslutning til fordeler og radiator. Jeg kører dem jo igennem hullerne stållægterne i gipsvæggen, men hvordan fikseres de?

Dimensionering: Jeg vil mene at 15 mm pex er nok på frem-tilbageløb til 1-2 radiatorer? Hvad mener du om dette?

Mange tak for hjælpen!




15 mm pex kan godt forsyne 2 radiatorer, men så skal du jp have dobbelt pex dåser ved den første.

Hvis du har 30 cm imellem stålregler så behøver du ikke yderligere fastgørelse, men kommer det til at hænge et sted med meget længere afstand kan man lave en passende bøjle af galvaniseret hul bånd. 

Du kan jo ikke have større rørskåle end det der kan være inde i væggen, men da dette er indvedig i huset så kommer "spildvarme" jo lidt til gode alligevel. I øvrigt er rør skåle med glasuld indvendig langt bedre end de skum rør skåle man normalt ser. LINK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis