45 grader smig på en rund stolpe?

Hejsa.
Jeg har en problemstilling jeg ikke kan se en løsning på.

Jeg skal til at lave en indkørselport, og dertil vil jeg bruge runde stolper på 70mm.

Det skal skæres i 45 grader smig i hjørnerne når jeg samler dem.

Problemet er ikke det første smig jeg skærer på 45 grader på den runde stolpe, men derimod når jeg vender stolpen om og skal skære/save det i den anden ende, så skal stolpen jo gerne ligge nøjagtig, så det flugter med det andet smig i den anden ende, ellers kommer det til at se frygteligt ud når den skal samles.

Er det en eller anden måde jeg kan lave en opstilling på min kap/gerringsav, så enderne kommer til at flugte med hinanden?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lav en firkantet klods med et smig på 45° i enden. Læg din runde stolpe med det ene afskårne smig op mod klodsen, som selvfølgelig skal være i samme plan som savbordet.


fase

Sæt en streg som midte igennem cirklen (enden af stolpen) Og før den ud på begge sider.
Lidt ligesom du ville dele stolpen på langs.
Nu har du 2 punkter at sigte efter, når du skal lave dine snit.

Eller du kan skrue et bræt på langs så du har en flade at lægge stolpen på, og derved har du den samme flade i begge ender.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du lægger 2 stolper ved siden af hinanden og "ridser" med en vinkel i længderetningen, får du en lige linje i toppunktet, som du kan bruge til at sigte efter!  

Ellers som PinkHenrik nævner, med brættet på langs.

Brættet som skrues på er en udmærket løsning. 

Men du kan også spænde en stor skruetvinge midt på stolpen. Før 1. snit laves sættes denne vandret. Når du har skåret den1.  vendes det hele 180 grader og skruetvinge skal igen være vandret.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for input :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis