Pir censor - med slumring og svag lysstyrke

Hej

Nogen der kender til pir-censor der kan styre slumring samt lysstyrke i et?

Lyset skal tænde ved svag styrke ved mørke frembrud og tænde helt op, når pir censor aktiveres.

Eller kan det laves på anden måde?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer an på hvilken pære du vil bruge. 


fase

Sæt en lysdæmper på og lad PIR sensoren give fuld spænding, når den bliver påvirket.


fase

Søger det samme som trådstarter. Hvor vil du sætte lysdæmperen?

Tænker den skal dæmpe efter skumringsrelæet men PIR sensoren skal ikke dæmpes. Kræver det en korrespondance lysdæmper?

Eller hvordan skal det hele kobles sammen?


Ps: hvis man gider tegne det ville jeg blive meget glad :)


S. Fabrin skrev den 15-08-2019 09:33:15

Sæt en lysdæmper på og lad PIR sensoren give fuld spænding, når den bliver påvirket.

 enig, bortset fra at et skumringsrelæ vil hjælpe at at slukke lyset om dagen. 

Jeg kender ikke nogen skumrings+PIR med 2 udgange i et hus. Jeg er også begyndt på at gå væk fra de billige PIR såsom Steinel. 


Annonce

En anden løsning, som nok er lettere at lave, men KAN være dyrere i materialer kan være at bruge Philips Hue og deres bevægelsesmelder.

Jeg skal selv lave det hos min bror i hans carport, hvor der kommer indbygningsspots med GU10-pærer.

De skal så tænde på skumring på fx 25%. Ved bevægelse skal de så køre op i styrke i X minutter og derefter dæmpe ned igen.

jgr9670 skrev den 21-08-2019 21:03:27

En anden løsning, som nok er lettere at lave, men KAN være dyrere i materialer kan være at bruge Philips Hue og deres bevægelsesmelder.

Jeg skal selv lave det hos min bror i hans carport, hvor der kommer indbygningsspots med GU10-pærer.

De skal så tænde på skumring på fx 25%. Ved bevægelse skal de så køre op i styrke i X minutter og derefter dæmpe ned igen.

 Det lyder virkelig smart. 

Hvordan ser din indkøbsliste ud. 

Skal man bruge mere end deres bevægelsessensor? (Udover spots og ledning selvfølgelig)

Davidj skrev den 21-08-2019 22:18:59

 Det lyder virkelig smart. 

Hvordan ser din indkøbsliste ud. 

Skal man bruge mere end deres bevægelsessensor? (Udover spots og ledning selvfølgelig) 

Du skal bruge en Hue Bridge (kan købes brugt på dba/Facebook for ca. 200 kr. +/- HUSK, at købe den nye model (som er firkantet)) og så nogle Hue GU10-pærer. Man KAN også vælge at bruge IKEAs trådfri-pærer, som kører med samme teknologi, men som er lidt mere kringlede at få ind på systemet. Når først de er inde er der dog ingen problemer. Der er masser af videoer omkring det på youtube. Trådfris pærer er klart billigere.

Når du har Hue Bridge koblet til dit netværk, så kan du via Hue app'en på telefonen tænde, slukke, dæmpe osv. dine lyskilder, men du kan også sætte scenarier op. Fx tænde pære 1, 2, 3 og 4 når solen går ned og slukke dem når solen står op. Når du så køber en Hue bevægelsessensor (som er trådløs!) så kan den også kobles ind over.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis