Støbning af trappetrin (kun 1trin) frostfrit?

Vil gerne støbe en beton trappesten 75x150 cm , og beklæde den vandrette flade med een granitplade. Hvordan slipper jeg lettest om ved denne opgave?Vil gerne slippe for, at grave til frostfri dybte.Jeg har tænkt mig, at grave muldlaget væk, eller ca 30-40 cm ned, og derefter mure op med fundamentsten fyldt med beton, til den højde trappestenen skal være. For at styrke konstruktionen vil jeg lægge jern lodret og vandret.Trappestenen kommer til at ligge tæt til huset, men får Ikke forbindelse med dette. Hvad synes I? Har I en bedre ide? Vh Handymanden


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sådan en betonklods er ganske solid, men vil altid være udsat for frost der over tid vil bevirke at den på et tidspunkt ligger skævt - det kan alverdens armering ikke forhindre.

Eneste middel der forhindrer mastodonten ikke rykker sig, er fundering til frostfri dybde.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville støbe den som en kasse, altså begyndende i frostfri dybde. Støb i fundablokke i siderne og støb et låg, som du beklæder med den overflade, du ønsker. Du kan fylde kassen op med sand, hvis du vil. Det andet bliver godt nok en klods på 0,75*1,5*0,9 ca. 2,3 Tons.


fase

Jeg har et hus med kampestensfundament og her fik jeg at vide af en pålidelig kilde at jeg ikke skulle forankre min trappe (med 5 trin) til soklen da de to dele vil arbejde forskelligt i forhold til hinandne og fundamentet kan dermed blive ødelagt hvis man f.eks. borer armeringsjern ind i soklen som bliver støbt ind i trappen. Ved ikke om det samme gør sig gældende for moderne huse.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis