Gulvspånplader på bjælkelag

Hej alle LDS folk. 

Vi skal til at ligge isolering og gulv spån på bjælkelaget.

Der er en cc afstand på 87 cm, mellem bjæljerne og bjælkerne er 18-19 cm brede. 

Der kommer forskalling ovenpå til gulvvarme og så derefter 12-15 mm trægulv. 

Vil det blive et for ustabilt gulv? Skal der laves ekstra konstruktion imellem bjælkerne? 

I så fald hvordan gør jeg det nemmest og smartest? 


Med venlig hilsen Kristian 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart ville jeg sige at det godt kan gå, men skal du ikke have nogle regler på siden af bjælkerne for at rette dem op? Så kommer din cc aftand jo noget ned og så er du mere på den sikre side.

Hej uldal. 

Fordi jeg har fået et læs spånplader til en rigtig god pris. Så jeg håbede det kunne bruges :-) jeg har bare brug for råd til hvordan jeg kan løse den bedst. 

For ja ellers ville gulv finer have været nemmest. 👍

Mvh Kristian 

Ville man kunne ligge gulvfiner på, og så ville det være stabilt nok? 

Og vil man kunne rette gulvet op i hvert rum når man ligger selve gulvet? Vi har ikke mulighed for at rette det op på bjælkelaget da vi gerne vil have gulvet til at passe næsten i højden med nuværende trappe. 


Hvis du retter op med sidebjælker/regler på begge sider af dine spær gør du din cc afstand knap 10cm mindre. Hvis du ovenpå dette lægger gulvspån + skruer forskalling fast  på denne så den bliver tværgående ift bjælkelaget skal det nok være stabilt nok - ikke til klinker men fint nok til trægulv, bare sørg for at forskallingen (høvlet!) har ordentligt fast i din gulvspån - gerne suppleret med et par fede striber trælim.

Og ja du kan godt rette gulvet op et rum ad gangen men du får noget bøvl især hvis du skal have vægge der skal gå parallelt med spær (der ville jeg lægge hjælpespær ind) - overordnet er det er nemmere og giver et bedre resultat at rette hele fladen op først og derefter fastlægge sine vægge samt plan for udlægning af gulvvarme og evt el.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce

Det Perhans mener med opretning er, at man skruer spærtræ ind på siden af de eksisterende spær. Uregelmæssigheder og nedbøjninger kan dermed minimeres til minimum. Derudover får du et bredere stykke til dine plader og der bliver “kortere” mellem spærene. 87 cm er altså et langt svæv, spec for spånplader.


 

Keddeyun skrev den 14-08-2019 17:20:05

Hej uldal. 

Fordi jeg har fået et læs spånplader til en rigtig god pris. Så jeg håbede det kunne bruges :-) jeg har bare brug for råd til hvordan jeg kan løse den bedst. 

For ja ellers ville gulv finer have været nemmest. 👍

Mvh Kristian 

Er gulv finer ikke langt dyrere eller er det bare mig? 


Henrik

Hej alle. 

Tak for svarene. 


Jeg må ud og købe noget spærtræ og smide på siderne. Umidligbart ser det ikke ud til at bjælkelaget er så langt fra vater så det er nok minimalt hvad vi får løftet gulvet. 

Hvis man ikke har laser osv, og kun har et to meters vaterpas. Hvordan får jeg så lavet det hele i vater? 

Jo gulvfiner er dobbelt så dyrt. Så den ville jeg helst slippe for. 


Du skal købe dig en billig krydslaser, den er guld værd til sådan et projekt.

https://www.silvan.dk/bosch-krydslaser?id=2660-7438724

Laser er selvfølgelig nemmest - men du kan godt udmåle det med dit vaterpas - finde højeste punkt på hele fladen, måle ud mod et hjørne og markere det med en skrue hvor hovedet sidder i samme højde som toppunktet, hefter udmåles begge ender ift dette hjørne og bagefter trækkes nogle snore på langs til at sigte efter med bjælkerne.

Der er en del arbejde med dette og det kan betale sig at være grundig da det lønner sig senere i processen. De fleste ender med at købe en laser - selv de billige har idag mindst samme nøjagtighed som et vaterpas.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis