Klonklyd når jeg drejer-

og alle unormale lyde er uvelkomne i min halvgamle bil.
Jeg fik skiftet bære og styrekugler for 4 mdr. siden -og det er med min sparsomme viden om biler ellers det som kan give denne lyd.
Er der nogen her som har et bud på andre muligheder??
VH Maddyk
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din bil er forhjuls trukket, og det er næsten alle, kan der sandsynligvis kun være tale om et slidt kryds.

Er der forskel på lyden, når bilen trækker eller løber frihjul?

Mvh

Mvh.
bodker

Næh-gør ingen forskel om den trækker eller ej--og et slidt kryds har jeg ingen viden om -men lyder ikke som noget jeg skal begynde at rode med selv.
Alt i alt handler det om et rigtigt grimt klonk når jeg drejer-nicht immer -aber immer øfter--og det undrer mig sågu.
Jeg har altid været lidt pjattet med billige værksteder(ved ikke hvorfor)men hvis nu den der billige reservedel ikke er så utrolig lig originalen som påstås -(bærekugle/styrekugle) kunne det så ikke være det.??
På nogle modeller kan uoriginale bærekugler have en lidt anden rilleform (det drejer sig så om den type der presses i bærearmen) og de kan derved "hoppe" ud af samlingen igen.
En anden mulighed er en stabilisatorbolt/kødben. Slør eller tørhed i et sådant kan give forskellige lydgener.
Også tørre støddæmpertoppe eller fjederskåle kan give denne lyd ved drej.
Og så er der selvfølgelig det af Bodker nævnte kryds som kan gå til, her vil fejlen være "let" at frembringe med vilje: Find en plads og kør rundt i en cirkel---træk håndbremsen lidt eller træd en smule på bremsepedalen mens du lader motoren trække bilen rundt---lyden vil fremkomme som et dok-dok-dok fra hjulene,,,,,hvis det altså er her problemet ligger.
Disse var de mest sandsynlige muligheder.

Hør, hvad fanden er den knap til?
Dut Dut Dut Dut Dut......
har selv haft samme problem. Knokkelleddet,- dvs det led der går fra trækakslen og som overfører kraften til hjulet, var slidt. Så vidt jeg husker er der en del indlæg om dette i arkivet. Prøv at søge efter det.

Mvh Jancar
Du kan starte med at kigge på dine manchetter på trækakslerne. Der er et ind mod gearkassen og et ude ved hjulet, altså i hver side.

Er der nogen revner i disse så er det sikker herfra du får dine mislyde...
Fedtet er vasket ud og ledet bliver slidt.

Om det er nemt at skifte eller ej afhænger af bilmærke og model. Samt naturligvis de evner amn har på området...
Oftest er processen beskrevet ret godt i en værkstedshåndbog, lånes på biblioteket eller købes for 200 - 250 kr. Hvilket hurtigt er tjent ind i egen rep af småting..

Jeg har skiftet disse led på forskellige VW modeller og her er det ret let. På en Citroen ZX hvilket var ret besværligt da den højre træk aksel skulle pilles ud af gearkassen.... Det tog lige lidt tid inden jeg havde gennemskuet konstruktionen og skilt og samlet delene igen...

Har også lavet operationen på en Kadett hvilket også var ret let.

Kender ikke rigtig til hvordan japanerne er opbygget på dette område.

MVH Njord
Annonce
Jeg kunne ikke få kardanleddet skilt ad på min fars mitsubishi (fedt osv. gjorde det svært at finde låseringen), så jeg pilled hele akslen af, fjernede krydset som vender ind mod gearkassen. kørte en ny manchet ned over og så var den klaret, men du skal sansynligvis have nyt kardanled på. Og som njord skriver, hvis manchetten er revnet så er det 100 % sikkert det.

Har senere hen læst, at på nogen biler skal leddet slås af, så ryger låseringen selv af og man sætter så en ny på.

Jeg kan ikke se her mandag morgen hvad bil det drejer sig om. Og ps. jeg ville nu vælge et værksted. Det er noget lort at rode med, fjederbenet skal trykkes sammen osv. for at få det samlet igen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
På både VW og Kadetten er der disse "slå af" låseringe..

Men det kan ses hvordan i en værkstedshåndbog.

MVH Njord
Jeg ved ikke om du har fundet ud af noget, men ellers kunne det også være at den ene fjeder var knækket..

Det var en af mine kammerater ude for. Hans venstre fjeder var knækket og det sagde også et klonk når han drejede..

Kris Henriksen
elektronikmekaniker og IT-Supporter ved Forsvaret
http://www.fotograf3n.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis