Kit afskalning

Følg tråden
TRRA
TRRA
Postnr: 2770
TRRA TRRA

Jeg har kittet nogle sprossevinduer sidste år. Tre steder er kitten skallet af - ligner næsten frostsprængninger. Jeg undrer mig over hvorfor. 

- Vand i /under kitten? - to af stederne er på lodrette kitfalse (og alt er malet tre gange), HVorfor skulle den nye seje kit sprænge af, når der stadig er vinduer med revnet kit og kit der ikke længere har fat i glasset. 

- Spændinger ifm hærdning - linolie ekspanderer jo

- dårligt blandet kit?

Nogen bud?

Mvh TRRA
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Enten fugt i træet eller du har overmalet kitten

TRRA
TRRA
TRRA TRRA Trådstarter

Kitten blev overmalet med linoliemaling efter nogle uger - det skulle ikke betyde noget. .

Mvh TRRA
jhb
jhb
Postnr: 6780
jhb jhb

Har du malet falsene før du kittede. Dvs. var "bunden" støvfri.

TRRA
TRRA
TRRA TRRA Trådstarter

Jeg olierede kitfalsene før kitning. Men det er ikke i bunden mod træet kitten har sluppet. JEg må lige tage nogle billeder.

Mvh TRRA
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Kitfalsen skal altid grundes inden kitning med linoliekit. 

Det er ikke nok at olierer. Træet suger først olien, og siden linolien i kitten. Tilbage står en hård klump kridt som oftest først slipper glasset. 

Det er hvad du nu oplever.

TRRA
TRRA
TRRA TRRA Trådstarter

Nu har jeg lappet hullerne - så har desværre ingen billeder - men kitten havde hverken sluppet glas eller fals - Kan det være insekter eller fugle?

Mvh TRRA
Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Nogle mejser kan godt finde på at æde linoliekit. Det gør insekter ikke, men når kit sprækker skyldes det med 100% sikkerhed at olien er trukket ud af kitten, og ubehandlet eller mangelfuld grunding af træ virker som trækpapir på olien i kitten.

Grundes kitfalsen med maling, holder det lige så længe som malingen. Males med linoliemaling, bør det indeholde zinkhvidt som forhindre nedbrydning, da linolie er et organisk materiale.

Lindoliemaling har desuden den fordel, at det nedbrydes fra overflade hvilket gør vedligeholdelsen langt lettere.

TRRA
TRRA
TRRA TRRA Trådstarter

Hej Rantzau - bare rolig, det bliver malet med titanhvid linoliemaling - jeg overtog huset for 1½ år siden - tidligere ejer malede med alm. oliebaseret træbeskyttelse - Det er noget frygteligt l... at vedligeholde, skaller af og skal skrabes, slibes  -- og når man har 33 kittede sprossevinduer - er det et stort arbejde at gøre klar til ommaling - forhåbenligt bliver det betydeligt nemmere når vinduerne alle er "omgjort" til linoliemaling. Nå er det heldigvis meget få vinduer der trænger til fuld omkitning - men det skulle jo gerne virke første gang.

Mvh TRRA
Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Titanhvidt har god dækkeevne, hvor zinkhvidt gør overfladen hård og slidstærk - men det er nok ikke den vigtigste egenskab til vinduer.

Begge typer pigment har gode egenskaber mod nedbrydning af mikrober.

TRRA
TRRA
TRRA TRRA Trådstarter

Rantzau - når nu jeg har dig - HVad er den bedste måde at lave småreparationer i kitten og kit der har sluppet glasset? (Uden at tage al kitten af og lægge ny). Spartle revner med kit eller udfylde med maling.

Mvh TRRA
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Kitte sprossevinduer
    Lav-Hus
  2. Gamle kittede vinduer
    Lav-Hus
  3. Vejrbestandig kit
    Lav-Hus
  4. hård lindolie kit
    Lav-Hus