Udskiftning af spær

Hej 

Jeg har et gammelt landarbejderhus fra 1887. et af spærrene skal have udskiftet ca 2/3 del af en spærsko. Hvordan understøtter jeg tagkonstruktionen? :)

Vh Lene Margrethe

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej. 

Ud fra den mangelfulde information er det umuligt at svare på. 


Mvh. Christian M
 

Hvis noget i tagkonstruktionen skal udskiftes, må du have fat i en håndværker. Jeg svarer sådan, fordi du spørger om noget, der tyder på uvidenhed om bygningskonstruktionen. 

En håndværker vil understøtte loft og lave aflastninger på loftet. Der skal fjernes en del af tagbeklædningen.


 

Det er naturligvis ikke meget at gætte ud fra. 

Jeg går ud fra at det spær du omtaler er råddent på den nederste del. Hvis det er muligt så kan du skrue et nyt spær på siden af det gamle, helt oppefra. Altså hvis det gamel spær stadig sider korrekt. Bagefter kan du save det dårlige stykke fra, så rådden skabet ikke breder sig. Men du skal nok have lidt af taget af, da lægtere skal fastgøres til det nye stykke. 

Det er naturligvis vigtigt at du får løst de fugtproblemer der har ført til miseren.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for jeres svar. Og jo jeg har ikke helt styr på alt omkring bygningskonstruktioner. Har sikkert ikke fået forklaret tingene ordentlig. Forsøger her at sende billeder af konstruktionen. Der er så vidt jeg kan se ikke råd. Men jeg vil hæve loftet så spærrende bliver delvist synlige. I den forbindelse ville jeg udskifte de gamle samlinger med sømplader. Men det ene spær er lavet med forskellig tykkelser træ og spærret ser ud til at være lidt skrøbeligt og en søm plade vil ikke kunne hæfte på den nederste del af spærret. Det er afrundet og ligner en halv træstamme. Har prøvet at vedhæftet billeder.  Håber i forstår kender ikke alle de forskellige fagudtryk. Hehe


Jeg tror det er bjælelaget du taler om, ikke spærene, selv om jeg også selv er lidt i tvivl om hvad "bunden" af et gitterspær hedder.

Det jeg ville over veje hvis jeg skulle lave det er at reparere bjælkerne med sømplader og måske sætte nogle stykker 45x150 regler på siden for at give mere styrke.

Men sådan en løsning ser jo ikke pæn ud når du gene vil have synlige bjælker, så derfor ville jeg lave nogle snydebjælker ved at lave en kasse uden om dine nuværende bjælker, der ser us som en bjælke. På den måde kan du også vi nogle store flotte bjælker uden at skulle splitte hele huset ad og betale en formue. Prøv f.eks. at se hvad ham her gør https://youtu.be/-zzo74Agqf8 og her https://www.youtube.com/watch?v=U-x2cPnWKf8


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis