Mangler strøm i gruppe

Hej

For noget tid siden sprang en sikring i min ene lys-gruppe. Skifter den blot for at den nye sikring også springer.. 

Undersøger et par ting, sætter ny sikring i der IKKE springer, til gengæld er der kun strøm i 1 stikkontakt på en hel gruppe.. dvs. ingen strøm i hverken lampeudtag eller øvrige stikkontakter i resten af gruppen.. 

Har undersøgt alle stikkontakter i gruppen (inde + ude) men ingen ser brændte ud, og alle ledninger der kommer ud af væggen ved stikkontakterne er døde.. 

Det er meget mærkeligt at der er strøm i 1 stikkontakt med ikke resten.. kan heller ikke finde nogen steder for nul eks. er hoppet ud eller noget... 

PS: en ps3 sprang sin strømforsyning og knaldede også en sikring, men den stikdåse den sad i, tog ikke skade.. kan den evt. have påført en skade på min gruppe et andet sted?? Det skete ca. nogle dage forinden...


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan vel tage fejl af den stikkontakt, så den tilhører en anden gruppe. 

Det ses ofte at øjet i sikring ikke falder ud. Prøv at tage den fejlbehæftede sikring og flyt over i den gruppe der er ok. Så får du tjekket sikringen. 

Og afbryd så alle brugsgenstande der tilhører din gruppe, incl. at slukke lamper. 

Kan sikring så holde tænder du en efter en. Det kan sagtens være en fatning i en lampe der har brændt ledninger så der er kortslutning. 

Det er ikke sandsynlig at en "gammel" skade laver ballade.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar

Tager desværre ikke fejl af stikkontakt.. den tilhøre den gruppe hvor jeg mangler strøm på alle de øvrige udtag.. har testet det.. 

Sikringen er ok, da der er strøm på den ene stik kontakt  i gruppen.. det er den 3 sikring, da de 2 andre sprang.. 

Har 2 lofts lamper i gangen, og prøver at undersøge nærmere om de har kort sluttet ledningerne i fatningen.. eller det er måske der hvor man skal have en elektriker ind i billedet? 

Kortslutning et eller andet sted gælder kun hvis sikring stadig springer.

Så har du sikkert en lednings ende der er brændt over. Jeg ville starte med den stikkontakt der virker, og bagefter kigge i nærmeste lampested. Denne stikkontakt må sidde i nærheden af sikrings skab, og sende strømmen videre til resten af gruppen. 

Der kan også være mere end et hold ledninger der går fra denne sikrings gruppe. Et hold til den virksomme stikkontakt og et andet hold til det andet. Så det kan også være lige over gruppeafbryder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis