Isolering af skorsten

Hej alle


Jeg er ved at renovere vores 1 sal og loft (2.sal). I den forbindelse har jeg en skorsten på loftet hvor der er noget gråt hårlignende materiale på som isolering (se billede).Det første spørgsmål er om der er nogen der ved hvad det er for noget materiale. Syntes ikke det ligner asbest, men er ikke sikker. Skal en skorsten på loftet være isoleret for kulde og varme hvis den er i brug? Jeg havde egentlig bare tænkt mig at banke lidt sod af og give den noget forsejles, mure den op igen og male den hvid.

Det andet spørgsmål er om det er tilladt at reparere huller i en skorsten selv og om det er forsvarligt at benytte den til en brændeovn i så fald. Vores skorsten har nemlig været brugt til et kæmpe genvej anlæg (eller lign) da huset har været brugt til offentlig institution.


Håber der er nogen der ved lidt om skorstene og isolering og som vil dele deres viden :-) på forhånd tak.


Med venlig hilsen

Simon




3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er sikkert en gammel form for glasuld der er brugt som isolering. Man isolerer skorstenen for at få en højere skorsten temperatur, så der ikke kommer kondensvand inde i skorsten. ( kondensvand + sod = løbesod. )

Det er sikkert det du kan se på ydersiden, og det er meget svært at forsejle sig ud af. Du må gerne selv lappe skorstenen. Men problemet med sod vil genopstå hvis den ikke er isoleret. 

Og den skal være synlig for skorstensfejer på de 3 sider så han kan tjekke for revner.

Du vil få en lige så god isolering eller bedre hvis der sænkes et isokærn rør inden i skorstenen. Det er måske noget skorstensfejer kan give tilbud på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik


Tak for dit hurtige svar :-) 


Jeg tror indledningsvis jeg prøver at forsegle den. Vi har ikke brændeovn endnu og skal kun have det, hvis det viser sig at vi ikke kan varme vores gamle hus fra 1924 op med den nye gulvvarme.


Så må vi se hvad en skorstensfejer skal have for at komme en isokærn i hvis det bliver aktuelt på et tidspunkt.


MVH Simon

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også