Hanebånd langs gavl = kuldebro?

Følg tråden
Funkmaster
Funkmaster
Postnr: 4211
Funkmaster Funkmaster

Hej, 

Mine hanebånd ligger op af gavlen i begge ender af huset. Det betyder, at jeg ikke kan isolere bag, da der her er mursten. 

Kanten på hanebåndene er ca 10 cm forskudt/bredere i forhold til min forskalling på den lodrette væg nedenunder. Dvs. kanten på hanebåndene er længere inde mod rummet, i forhold til forskallingen.

Jeg ser ingen anden mulighed end at forøge isoleringstykkelsen på gavlens lodrette flade, så jeg får en smule isolering udenpå hanebåndene, da der ellers vil være en markant kuldebro. Dampspærren skal efterfølgende flyttes om på den varme side. 

Korrekt?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Nu er træ jo ikke særlig varmeledende. Laver man 1. sal med synlige hanebånd, vil der jo være en lille kuldebro ved hver side hvor hanebånd går igennem isolering, for ikke at tale om problem med tæt dampspærre omkring bjælken. 

Du skriver ikke hvor meget isolering du allerede har, om det er hulmur som gavlen består af o.s.v. 

Der kan jo også laves en lille inddækning hvis du i forvejen har ok tykkelse i gavlen. 

Eller lade den 1/2 bjælke være synlig ligesom jeg tror de andre bliver hen igennem rummet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Funkmaster
Funkmaster
Funkmaster Funkmaster Trådstarter

Tak for dit svar. 

ev elmand skrev den 13-08-2019 22:19:31

Nu er træ jo ikke særlig varmeledende. Laver man 1. sal med synlige hanebånd, vil der jo være en lille kuldebro ved hver side hvor hanebånd går igennem isolering, for ikke at tale om problem med tæt dampspærre omkring bjælken. 

Enig, der er problematikker nok omkring en tæt dampspærre som det er nu, men størrelsen på denne potentielle kuldebro er forholdsvis omfattende. 

Du skriver ikke hvor meget isolering du allerede har, om det er hulmur som gavlen består af o.s.v. 

Der er 150mm på væggen under hanebåndet og ca. 300mm over mod tagfladen. Gavlen består blot to lag mursten, uden et nævneværdigt hulrum. 

Der kan jo også laves en lille inddækning hvis du i forvejen har ok tykkelse i gavlen. 

Eller lade den 1/2 bjælke være synlig ligesom jeg tror de andre bliver hen igennem rummet.

Hvis halvdelen af hanebåndet skal være synlig (hvilket jeg synes kan være en flot detalje), skal jeg vel afslutte og klæbe damspærre til det lille stykke hanebånd der bliver dækket af gips i toppen og bunden. Og så spartle ind til bjælken på over- og underside. 

Men igen, der vil så ikke være noget som helst isolering i det område - og der tolker jeg så din kommentar omkring træets dårlige varmeledende egenskab som værende et forhold der gør den manglende isolering uproblematisk. 

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Ja klæbe fast, enten med dampspærretape eller en stribe montagelim (fyld eventuel revner i bjælken) og så klemme det med gipspladen.

m.v.h. Erik
Funkmaster
Funkmaster

Jeg synes umiddelbart at hanebåndet lå tæt op af gavlen da jeg brød dampspærren. Måske jeg har kunne mærke forskallingen i stedet. 

Prøver at rive noget mere ned i morgen og se om der er noget hulrum at arbejde med inde bag ved  

Tak for sparringen. Den er værdsat. 

Funkmaster
Funkmaster

Nå, nu har jeg pillet en del af forskallingen fra hinanden. 

I den ene ende, er der plads til 20-40mm.

I den anden ende, ligger hele hanebåndet op af gavlen. Et par steder er der 10-15 cm.

Jeg tror jeg prøver at stoppe så meget isolering som muligt derind og så få dampspærren ind bagved hvis muligt. Ellers må jeg klæbe dampspærren på top og bund af hanebånd.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Dampspærre og isolering bag er naturligvis guld. Er det lidt mørtelrester der spærrer så må du være lidt hård med en mejsel der.

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.