Foldedør til badeværelse

Hejsa. 

Første indlæg, formentlig ikke sidste, da jeg planlægger total renovation af bad. I den forbindelse:

1) Skal døren ind til badeværelse (ikke til brusekabine) være vådrums-egnet? Den er jo reelt set mindre end 50 cm fra gulv. Google har ikke hjulpet mig her

2) Nogen som har erfaring med foldedør der kan anvendes og som kan dæmpe lyd? De plast døre jeg har fundet virker ikke meget bevendt, men der vil være vaskemaskine i badeværelset som jeg gerne så mulighed for at dæmpe ved at lukke døren

På forhånd tak,

Nicolai

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Folde og skydedøre er det dårligste valg når man tænker på lyd. Brug en almindelig dør, den kan lukke tæt, kan låses m.m. 

Jeg ved ikke hvor du har de 50 cm fra. Jeg har aldrig hørt om den grænse. Man skal nok planlægge placering af bruser og dør så den ikke rammes af vandsprøjt. Placerer man bruser længst væk fra dør så vil den ofte sprøjte hen imod døren. Er den derimod placeret så den stråler væk fra døren å vil denne holde meget længere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-08-2019 22:43:00

Velkommen på lds. 

Folde og skydedøre er det dårligste valg når man tænker på lyd. Brug en almindelig dør, den kan lukke tæt, kan låses m.m. 

Jeg ved ikke hvor du har de 50 cm fra. Jeg har aldrig hørt om den grænse. Man skal nok planlægge placering af bruser og dør så den ikke rammes af vandsprøjt. Placerer man bruser længst væk fra dør så vil den ofte sprøjte hen imod døren. Er den derimod placeret så den stråler væk fra døren å vil denne holde meget længere.

 Tak for tilbagemelding. De 50 cm stammer fra utallige benævnelser på interweb. Læser jeg mere ned i det, kan jeg se det ikke direkte fremgår af bekendtgørelsen og nogen af de mere inkarnerede sites omtaler det som 50 cm fra bruseniche/badekar, ikke 50 cm fra vådrums "del" (som gulvet jo er). Så tak for pointeren.  

Almindelig dør er ikke en mulighed grundet plads mangel. Nuværende har ingen dør overhovedet af nogen form. Jeg har kæmpet med design hvor der kan være skydedør (helst) eller foldedør (meh). Foldedøren ville tillade lidt færre kompromiser på pladsen, men går nok med skydedør så. Her kan der snildt findes tal på hvor meget de dæmper. 


Tak igen. 

Du startede med at skrive 50 cm fra gulv og senere Gulvet er det reelle vådrums del. 

Det er ikke gulvet der er vådrumsdel. Det er netop bruser og kar. ( og til dels håndvask) Derfor skal der i større badeværelser vådrumssikres 50 cm fra bruser m.m. Hvis det ikke er afgrænset. Mindre badeværelser ( lyder som dit ) skal sikres i hele rummet. 

Og du skal huske at der skal sikres op til f.eks. døren så overkant af gulvets vådrumssikring er mindst 3 cm over gulvafløb. Altså hvis man betragter gulvet som et kar så skal der kunne stå 3 cm vand over risten inden noget løber ud af døren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Foldedør er noget skrammel. En skydedør er en “udenpå” dør, som aldrig vil slutte så tæt, som en alm. Derfor vil en stor mængde damp kunne slippe ud i resten af boligen. Har du overvejet, at vende den nuværende dør? Det lyder som om der er pladsproblemer.


 

ev elmand skrev den 13-08-2019 23:08:38

Du startede med at skrive 50 cm fra gulv og senere Gulvet er det reelle vådrums del. 

Det er ikke gulvet der er vådrumsdel. Det er netop bruser og kar. ( og til dels håndvask) Derfor skal der i større badeværelser vådrumssikres 50 cm fra bruser m.m. Hvis det ikke er afgrænset. Mindre badeværelser ( lyder som dit ) skal sikres i hele rummet. 

Og du skal huske at der skal sikres op til f.eks. døren så overkant af gulvets vådrumssikring er mindst 3 cm over gulvafløb. Altså hvis man betragter gulvet som et kar så skal der kunne stå 3 cm vand over risten inden noget løber ud af døren.

"Hele gulvet i et vådrum skal udføres som et vådrumsgulv, som er et vandtæt gulv." tolkede jeg som at "vådrumsgulvet" var en "vådrumsdel". Fint hvis der er semantik til forskel, så ved jeg hvad jeg skal holde udkig efter. 

Selve opkantningen havde jeg tænkt at holde i det vandbelastede område. Forsøgt at illustrere det på skitse nedenfor. Er det helt rundt på gulvet? 

Annonce
uldal skrev den 14-08-2019 08:22:33

Foldedør er noget skrammel. En skydedør er en “udenpå” dør, som aldrig vil slutte så tæt, som en alm. Derfor vil en stor mængde damp kunne slippe ud i resten af boligen. Har du overvejet, at vende den nuværende dør? Det lyder som om der er pladsproblemer.

 Ja, foldedør ville jeg ikke blive glad for. Skydedør ville jeg dog søge at få indbygget som f.eks. https://www.youtube.com/watch?v=RVS3kWOCufQ&  

Det syntes mig at det ikke er urimeligt at en sådan kunne slutte tæt med lister? Og ja, det er helt sikkert plads problem. Nok til at der dags dato slet ikke er nogen dør til badet. Bare gardin. 

Ja så har vi blot en lille strid om ord, men lad det nu være. Det er korrekt at hele gulvet hører til vådrums området. Og i dit tilfælde skal hele rummet have vådrums sikring. grundet den lille størrelse ( mindre end 3,5 m2 ). 

Derfor er din plan ikke en gangbar løsning. Eventuel vandspild i det gule område skal kunne løbe til et afløb, og det ser ikke ud til at være tilfældet. 

Vil du lave det sådan så er det mest praktisk hvis døren ind i bruseområdet sidder lidt inden for din opkant. Så vil vandet der løber ned ad døren ramme inde i bruse området.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-08-2019 20:59:13

Ja så har vi blot en lille strid om ord, men lad det nu være. Det er korrekt at hele gulvet hører til vådrums området. Og i dit tilfælde skal hele rummet have vådrums sikring. grundet den lille størrelse ( mindre end 3,5 m2 ). 

Derfor er din plan ikke en gangbar løsning. Eventuel vandspild i det gule område skal kunne løbe til et afløb, og det ser ikke ud til at være tilfældet. 

Vil du lave det sådan så er det mest praktisk hvis døren ind i bruseområdet sidder lidt inden for din opkant. Så vil vandet der løber ned ad døren ramme inde i bruse området.

 Okay, det lyder sgu trist. Jeg havde læst følgende (igen fra BR) til at forstå at hvis jeg sørgede for at der kun kom stænk på det gule område, så var der ikke behov for afløb i dette:

"Hele gulvet i et vådrum skal udføres som et vådrumsgulv, som er et vandtæt gulv. Vandstænk vil på et vådrumsgulv fordampe eller kunne tørres op uden at udgøre en risiko for bygningens konstruktioner.

Den vandbelastede del af rummet er de områder, hvor der kan antages at være direkte påvirkning af vand på regelmæssig basis. Dette vil normalt være de dele af gulve og vægge der er i nærheden af brusere, badekar eller lignende. Hvor stor en vandbelastning der må forventes i området omkring bruseniche og badekar, afhænger af udformningen af afskærmningen for vand. Hvis der i vådrum på terrændæk, er tilstrækkelig afskærmning af bruseniche, så der ikke forventes direkte vandpåvirkning på gulvet uden for brusenichen, er det ikke nødvendigt at have yderligere gulvafløb i rummet uden for brusenichen, da gulvet skal udføres som vådrumsgulv."


Den formulering kender jeg ikke. Det tyder på at jeg har ganske uret. 

Men jeg kan ikke lige gennemskue hvad det her står for i forhold til din badeværelse. 

Hvis der i vådrum på terrændæk, er tilstrækkelig o.s.v. 

Terrændæk er jo gulvet i stueetage i huse uden kælder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-08-2019 21:13:59

Hvis der i vådrum på terrændæk, er tilstrækkelig o.s.v. 

Terrændæk er jo gulvet i stueetage i huse uden kælder.

 Ja, det er jeg også nervøs for. Særligt da det nuværende bad er lavet efter den forskrift du har beskrevet (på 3. sal i Kbh). 2x1 m2 bad med indgang i den fjerne ende fra afløb og hele det flisebelagte bad hælder hen mod førnævnte afløb.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis