Montering af kraftstik

Hejsa LDS'er :-)

Jeg står og skal ha' monteret et kraftstik på en industriopvasker jeg har købt, og er kommet lidt i tvivl.

Jeg var igang med at samle CEE stikproppen på industriopvaskeren ud fra følgende vejledning (http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/ledningsfarver.php#5-leder_1).


Jeg har følgende fra industriopvaskeren:


I forhold til vejledningen så har jeg monteret den brune i L1 (se billedet nedenfor) og kom i tvivl omkring de to andre faser. Er det lige meget om jeg monterer den ene eller anden i hhv. L2 og L3?


Jeg besluttede mig for at tjekke den CEE-forlængerkabel den skal blottes i, og det gjorde mig bare endnu mere forvirret. For som det fremgår af billedet (se billedet nedenfor), så er den brune monteret i L3 (dog en fasevender).


Hvordan får jeg samlet ledningen fra industriopvaskeren korrekt i CEE-stikket (billede 2)? :-)


Go' dag derude.


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Fasernes rækkefølge er som sådan ligegyldig, hvis det kun drejer sig om varmelegemer.
På en 3 faset motor er det derimod ikke ligegyldigt, da den vil dreje enten med eller mod uret alt efter hvordan du vender faserne. Men da din stikprop har fasevender vil du ikke løbe ind i nogle problemer. Men du vil også nemt kunne bytte om på 2 faser, så din motor løber den rigtige vej.
Det vigtige er at identificere Nul og Jord, da de ikke kan tåle at blive forbyttet med faserne   

Du må aldrig gå ud fra farverne... strømmen er ligeglad med om ledningen er blå, rød, eller har prikker, den løber bare igennem kobberet    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange tak for dit svar PinkHenrik :-)

Så lige for at skære det ud i pap for mig selv, så skal jeg montere den brune ledning i L3 (på billede 2 - industriopvaskeren), og så er det i og for sig ligegyldigt om den ene sorte kommer i L1 eller den anden gør?

Og så selvfølgelig montere jord i hvor symbolet er, og så nul til nul.

Normal rækkefølge er: L1-brun, L2 - sort med hvid stribe, hvis der en stribe ellers sort nærmest brun og L3 - den sidste sorte. Og som Henrik skriver, de to vigtigste er lyseblå som nul og gulgrøn som jord. Det er tvivlsomt, at der er en trefaset motor i opvaskeren, det er nærmere et trefaset varmelegeme, og så er fasefølgen ligegyldig. 


fase

Tak S. Fabrin.

Har det nogen betydning, at den brune ledning i forlængerkablet er monteret i L3 (se billede 3)? Vil det sige, at jeg også skal samle ledningerne fra opvaskeren sådan, at brun skal i L3 - eller skal jeg ændre på rækkefølgen i forlængerkablet (billede 3)? :-)

Du er alt for fokuseret på den brune i L3. Det er fuldstændigt ligegyldigt om den er brune eller sorte er i L1-L2-L3. Så bare gør et eller andet. 

Eneste ufravigelige krav er at grøn/gul er jord. Og gerne også lyseblå til nul.

Annonce

Et forlænger kabel monteres normalt så ledningerne er monteret ens i begge ender. Fasevenderen monteres normalt på tilledningen til maskinen og ikke i en forlængerledning, fordi man bør kunne stole på, at det der kommer ind, også er det der kommer ud med hensyn til faseretning. Noget helt andet er, hvorfor bruger du en forlængerledning. Skift tilledningen ud med en, der kan nå hen til stikkontakten.


fase
Tomder skrev den 13-08-2019 13:17:54
Du er alt for fokuseret på den brune i L3. Det er fuldstændigt ligegyldigt om den er brune eller sorte er i L1-L2-L3. Så bare gør et eller andet. 

Eneste ufravigelige krav er at grøn/gul er jord. Og gerne også lyseblå til nul.

 Der er absolut ikke alt for meget fokus på, hvordan ledningerne i et CEE stik monteres. Den anviste metode er efter normen for fasefølgen i montage af stik. Og lige en tilføjelse, lyseblå må kun bruges som nul efter den nye norm, som trådte i kraft 1 juli.


fase
S. Fabrin skrev den 13-08-2019 13:19:53

Et forlænger kabel monteres normalt så ledningerne er monteret ens i begge ender. Fasevenderen monteres normalt på tilledningen til maskinen og ikke i en forlængerledning, fordi man bør kunne stole på, at det der kommer ind, også er det der kommer ud med hensyn til faseretning. Noget helt andet er, hvorfor bruger du en forlængerledning. Skift tilledningen ud med en, der kan nå hen til stikkontakten.

 Det bliver også skiftet ud, forælngerkablet skal kun anvendes i 1-2 dage :-)

Men jeg fortsætter arbejdet, og slutter de to sorte ledninger fra tilledningen i L2 og L3 på stikproppen. Mange tak for hjælpen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis