Robotklipper - energiforbrug..

Indrømmet, jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad der er op og ned her.

Gardena påstår at el-forbruget (ved 5 timers daglig klipning) kun er 2 kwh om måneden, altså godt 13 watt pr. time - kan det nu passe? Fordi jeg synes da at have lært at når der f.eks. står angivet 2 kwh på en (husholdnings)maskine, er det el-forbruget i timen.

https://www.gardena.com/dk/produkter/plaenepleje/robotplaeneklipper/sileno-city-250/967646803/ 

Indrømmet, jeg har lidt svært ved at gennemskue... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor tror du, der skal klippes græs i 5 timer hver dag? Eller sagt på en anden måde er din græsplæne så stor, at der skal bruges 5 timer på at klippe den. Der står for øvrigt ingen stede, at forbruget er 2kWh pr måned.

Gardena


fase
S. Fabrin skrev den 14-08-2019 11:05:53

Hvorfor tror du, der skal klippes græs i 5 timer hver dag? Eller sagt på en anden måde er din græsplæne så stor, at der skal bruges 5 timer på at klippe den. Der står for øvrigt ingen stede, at forbruget er 2kWh pr måned.

Gardena

 Kan du læse linket her? https://www.facebook.com/Gardena.Danmark/posts/2549417421743671?comment_id=2606580666027346&reply_comment_id=2607526249266121&notif_id=1565678412777569&notif_t=feed_comment_repl

Men ellers er deres svar til mig følgende: "GARDENA Hej Frank. En Sileno City 250 skal køre omkring 5 timer om dagen, hver dag, for at passe 250 m2 - den klipper jo lidt ad gangen hele tiden. Men de 2 kWh er pr. måned ved maksimal anvendelse ikke pr. time. Så der er tale om et meget lille elforbrug. Mange hilsner fra os hos Gardena"

Normalt kører en robot plæneklipper kun halvdelen af drift tiden. 

Skal den kører 5 timer om dagen, klipper den kun 2,5 timer og lader 2,5 timer alt efter model. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Frank, jeg kan ikke bruge linket til fjæsbogen, jeg får svaret at linket ikke findes.

"GARDENA Hej Frank. En Sileno City 250 skal køre omkring 5 timer om dagen, hver dag, for at passe 250 m2 - den klipper jo lidt ad gangen hele tiden. Men de 2 kWh er pr. måned ved maksimal anvendelse ikke pr. time. Så der er tale om et meget lille elforbrug. Mange hilsner fra os hos Gardena"

I de tekniske oplysninger står der, at forbruget er 2kWh pr klipning. Så det du har fået oplyst fra praktikanten er ikke i overensstemmelse med de oplysninger, Gardena giver i deres brochure. Eller på almindelig dansk det er gedigent vrøvl, det du har fået at vide.


fase

Se nu nærmer vi os netop noget og det jeg sætter kritisk  spørgsmålstegn ved.   

Ps. Hvis man ikke kan finde (indlæse) linket, så prøv at gå ind på Gardenas egen fb-side - deres seneste opslag. 

Pps. Er vi mon ude i noget falsk markedsføring (i reklamen)?

Annonce

I manualen for modellen til 500 m2 er effektforbruget under klipning opgivet til 20 W, så 13 W for den lille model er ikke helt utænkeligt.

Den bruger ikke 2KW på 5 timer, det nægter jeg at tro på.. typisk lader en robotplæneklipper omkring lige så lang tid som den klipper, så hvis de skriver 5 timer klippetid, er det inkl ladetid, dvs noget der ligner 2,5 times klippetid. og det lyder også mere naturligt end den skulle klippe 5 timer om dagen for at holde en 250kvm plæne. 

Nu ved jeg ikke hvad batteri der sidder i den, men de kan altså ikke holde særlig meget strøm, ved et typisk batteri på en plæneklipper er f.eks Worx  28V 2,5A som er beregnet til at klippe 500kvm.(det samme batteri bruges vist også til maskiner der klipper mere, men bare med hurtigere lader) og kan jo så efter ohms lov indholde 70 Wh. og hvis vi siger den kører en time, (også er batteriet jo ikke helt fladt) hvis den skal kører 2,5 time om dagen og den bruger lad os sige 60wh, på hver gang bruger den ca 160wh om dagen. hvis den kørte hver dag i en måned ville det være næsten 5kwh, men det gør den heller ikke.. men den kommer ikke i nærheden af 2 kw om dagen.. 

Til sammenligning hvis du kun har 2-3 km til arbejde kunne du kører til og fra arbejde i en almindelig elbil for mindre end 2 kwh om dagen... og den er alligevel over 100 gange så tung...

Nyt venlig svar fra Gardena. 

"Hej igen Frank. Ift kWh er det umuligt at svare helt præcist, men forbruget ligger imellem 10-15 W i timen alt efter modstandnen på knivdisken, og hældning på plæne osv. Så der er tale om et meget lille strømforbrug. Mange hilsner fra Gardena"

Indrømmet, jeg er nu stadigvæk meget skeptisk, for det er jo nærmest "intet" el-forbrug. Og maskinen vejer jo trods alt 7-8 kg som skal trækkes rundt på en plæne. 

Ps. En genbo har sådan en batteriplæneklipper (rotorhåndskubber) Jeg synes han konstant (hver 15-20 min.) skifter batteri når der klippes græs. 

Din genbo bruger vel næppe 5 timer hver dag på at klippe græs. 

Nu har jeg aftalt med en kammerart som osse har en Gardena robotklipper (dog lidt større model med et par år på bagen) at han i en uges tid sætter en bimåler på, så man kan få konstateret det reelle el-forbrug.   Den køre konstant fra 7 morgen til 19 aften.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis