Robotklipper - energiforbrug..

Indrømmet, jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad der er op og ned her.

Gardena påstår at el-forbruget (ved 5 timers daglig klipning) kun er 2 kwh om måneden, altså godt 13 watt pr. time - kan det nu passe? Fordi jeg synes da at have lært at når der f.eks. står angivet 2 kwh på en (husholdnings)maskine, er det el-forbruget i timen.

https://www.gardena.com/dk/produkter/plaenepleje/robotplaeneklipper/sileno-city-250/967646803/ 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis den bruger 2kW og kører i 1 time, har den brugt 2kWh

Hvis den bruger 2kW og kører 4 kvarter, har den også brugt 2kWh - uanset om der er pause mellem den kører.

Ved robotklipperen, er forbruget sammensat af basestationens forbrug under ladning, fuldt opladet og "maskine ude" 


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Din beskrivelse betyder, at plæneklipperen bruger 13W, når den kører. Det er effekten. Energiforbruget er så: 13W*tiden den kører. Det giver 13,33W* 5h/dag*30dage= 2000Wh. Om de 13W så passer er en anden ting, jeg ved ikke om motoren effekt er 13W.



fase

Ja 13 watt er jo næsten ingenting (det svare knap nok til en almindelig lavenergisparepære) - jeg er altså lidt forvirret. Se lige denne her tråd i Gardenes opslag https://www.facebook.com/Gardena.Danmark/posts/2549417421743671?comment_id=2606580666027346&reply_comment_id=2607526249266121&notif_id=1565678412777569&notif_t=feed_comment_reply 

Mon ikke de 2 kWh er baseret på kortere brug pr. dag end 5 timer? 

Det er (principielt) ligegyldigt hvad klipperen bruger. Det der tæller er hvor meget effekt der puttes ind i ladestationen. Det er så åbenbart 2kWh / måned i gardenas tilfælde.

Vi antager:

  1. Den skal lade 2 timer for at klippe i 5 timer
  2. Den bruger 22W når den lader
  3. St. by forbruget er 1W resten af tiden, når den ikke lader.

Det giver et forbrug på 2 timer á 22W + 22timer á 1W = 66W/døgn, svarende til 2,75W pr time, fordelt over hele døgnet.

2,27Wh * 24timer * 30dage = 1980Wh/måned = 1,98kWh

Jeg har ingen ide om tallene passer, men det er det, der er princippet.



Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce

For at tage udgangspunkt i nævne robotklipper, så kan jeg ikke læse nogle steder hvad motoreffekten er, men jeg kan læse at strømforbruget er på 2 kwh. Så alt andet lige må det vel betyde at maskinen bruger meget mere el end de påstået sølle 13 watt i timen ?

https://robotklip.dk/produkter/gardena-sileno-city-250/

De 13 W er vel baseret på din antagelse om at maskinen kører 5 timer hver eneste dag. Hvor har du de 5 timer fra?

Frank, du har læst forkert i beskrivelsen, maskinen bruger 2kWh pr. klipning. Det kræver en stor plæne for at skulle køre 5 timer hver dag for at holde den klippet. Et par gange om ugen er fint.


fase
Jacobn skrev den 14-08-2019 10:10:36

De 13 W er vel baseret på din antagelse om at maskinen kører 5 timer hver eneste dag. Hvor har du de 5 timer fra?

 Det oplyser Gardena at robotklipperen skal køre dagligt for at holde en 250 m2 plæne velklippet. 

Se Gardenes svar til mig i linket til fb. 

S. Fabrin skrev den 14-08-2019 10:13:27

Frank, du har læst forkert i beskrivelsen, maskinen bruger 2kWh pr. klipning.


 ..og en klipning er på 60 min. sådan forstår jeg det i hvert fald, eller... 

Kort fortalt vil jeg bare frem til det faktiske el-forbrug om måneden hvis robotklipperen køre 5 timer dagligt hver dag i en måned. Jeg har stadigvæk svært ved at tro at el-forbruget kun er 2 kwh pr måned.    Med andre ord, hvor meget el (kwh) sutter ladestationen pr. opladning der tager 1 time.?  

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis