Hobby landmand - etablere mark

Hej. 

Jeg har købt mig en lille gård med 6 hektar jord til. De 4 af disse er bortforpagtet, men har dog en plan med ca 1 hektar, hvor jeg gerne vil etablere en lille blomstermark(udseende og for bierne) 

Men jeg er total på bar bund om hvordan jeg forbereder jorden til sådan noget.

Er det noget med at få købt en 1 eller 2 furet plov til MF 35'eren. Jeg har en lille tandharve til at trække det over bagefter. 

Så pløje det godt igennem(den har stået i brak i mange år) og derefter harve og så, så den til? 


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan pløje den nu, og så køre over med harven ca. pr 2-3 uger, indtil oktober ca. så det fremspirende ukrudt får dårlige betingelser. Når så det bliver lidt tørt i foråret kører du over igen og sår i det med det samme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Inden du gør noget, bør du få undersøgt jordforholdene for bl.a. humus- og næringsindhold. Kontakt din lokale Landboforening. De kan være behjælpelig for hobbylandbrug.

På en brakmark har de aggressive arter som kvik og bynke måske fået overtaget, og så kan afgræsning eller slåning hvor afklippet fjernes være en del af løsningen. 

Desuden kan en brakmark indeholde store mængder ukrudtsfrø, og så vil en pløjning risikere at du sættes tilbage til start. 

Vildt som duer og fasaner kan æde store mængder frø.

Under alle omstændigheder tager det tid at etablerer en bivenlig blomstermark, da disse vækster som regel bedst trives på næringsfattige arealer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Min erfaring med landboforeningen er at hvis du ikke har mindst 200 ha og et par tusinde svin så er de ret uinteresserede i dine spørgsmål, men prøv at kontakte dem og se hvad de siger.

Det er nu ikke min erfaring, men måske skyldes det at her i Nordsjælland er 99% af landbrugene nedlagt og omdannet til heste- eller fårehold.

Prøv at kontakte Mikael Kirkhoff Samsøe på [email protected]

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Her på egnen er der mange landmænd der etab. såkaldte blomsterstriber (Pluk-en-blomst). Jeg ved godt det ikke har meget med bi- og sommerfuglvenlige blomstermarker at gøre, men de steder synes der ikke at være meget ukrudt - mon de først sprøjter ukrudtet ned?

Frank Chr. skrev den 15-08-2019 09:49:08

Her på egnen er der mange landmænd der etab. såkaldte blomsterstriber (Pluk-en-blomst). Jeg ved godt det ikke har meget med bi- og sommerfuglvenlige blomstermarker at gøre, men de steder synes der ikke at være meget ukrudt - mon de først sprøjter ukrudtet ned?

 Det er nemlig også præcis hvad jeg oplever. 🤔 de står flok uden voldsom meget ukrudt og kvikgræs

Rantzau - jeg har løbende slået marken med brakoudser, så den egentlig bare står som græsmark. Det er god tung lerjord :) jeg tror inden jeg kontakter dem, at jeg giver det et skud, det behøves heller ikke været professionelt landbrug, jeg havde bare behov for en gennemgang af metoden, da jeg aldrig har prøvet sådan noget før :) 

 Mange tak for hjælpen. 

Som Rantzau er lidt inde på, bør der gentagne gange fjernes biomasse fra marken (i årevis) hvis der skal være held med en naturlig insektvenlig blomstermark. 

Der er meget forskel på en landmand der sår blomsterstriber i etableret mark, og så her hvor man har alt modstand fra brakmarkens vegetation. Det er det der så nu når der skal være blomster kaldes ukrudt..


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis