Mærkelige pletter på lofter og vægge

Vi har opdaget nogle mærkelige brune pletter flere forskellige steder på vores lofter. Der omkring hvor pletterne på lofterne er, er der også nogle mørkebrune stænk af en slags væske, som nemt kan tøres af. En tømmer har lavet hul i loftet, og der er ikke fugt. Og det ser ikke ud til, at pletterne trænger ud oppefra. 

Så det må være noget der kommer på via insekter eller lignende. Det er meget mystisk. Loftet er ødelagt der hvor pletterne er, da det er noget lydisolerende materiale, der har suget væsken til sig. Så jeg skal have det stoppet.


Nogen det har en ide til, hvad det kam være? 

Mvh Ida 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er det desværre nogle uskarpe fotos som man ikke rigtig kan se noget ved. For mig ligner det en slags svamp, uden at skal kunne fortælle hvilken det er.

Hvilket rum er det i og hvad er luftfugtigheden? køb evt et hygrometer for at finde ud af det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej, tak for svar. Der er ikke fugt. Det er blevet målt, så tror ikke det kan være svamp. På væggene er det som om, der er stænk - altså væske der er kastet op på væggen, og som nemt kan tørres af. Det sidder ikke fast på væggen. Har prøvet at smage på det 😀 det smager surt... 


Det sidder i forskellige rum: stue, kontor og børneværelser. Der er intet i de våde rum såsom toilet og bryggers.

Fluelort


 

Ville også umiddelbart sige fluelort men der er ret meget af det på jeres rockfonloft


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Vi døjer ikke med fluer, så kan få fluer lave så meget lort? 

Vi bor ikke på landet.

I det værelse hvor der er mest på loftet, har jeg også opdaget det på en stol. Der er virkelig meget. Kan det stamme fra enkelte fluer, når det som sagt ikke er noget vi døjer med. Se billede. 

Annonce

Der ville skulle virkelig mange fluer til for at lave det du ser på stolen, så mange at du ville opdage dem. Andre insekter kan dog også lave lort i vinduer, på vægge og på møbler - f.eks. hvepse eller bier. Umiddelbart mener jeg dog at det plejer at være lysere pletter end dem der er på stolen. Og det er dælme mange.

Pletterne på loftet ligner mest en skimmelsvamp, men det plejer ikke at opstå på lofter på den måde. Kan der være spildt noget på loftet (nogen har måske åbnet noget sodavand op i loftet?)

Vi har også overvejet om vi kan have spildt væske, men det er helt tilfældige steder i huset, og helt inde ved kanterne, og jeg kan ikke forrestille mig hvad det skulle være, som vi sprøjtede med i flere forskellige rum uden at man var klar over det. Også fordi at det jo har en mørk farve... og det er ikke på gulvet. Det er virkelig mærkeligt. 

Vi har også lidt klatter på vinduer som godt kunne ligne det samme, men igen hvornår skulle en flue have lavet alt det uden at vi har lagt mærke til at der var mange fluer... 

Du skriver at en tømmer har lavet et hul i loftet og at det ikke er fugt.

Men - men er der nogle tidspunkter på året, hvor at der er meget fugt i indørsluften som evt.  kondensere på lidt kølige steder i rummene fx. på et andet tidspunkt en da tømreren lavede hul i loftet.

det ligner da lidt noget som er opstået på på grund af kondensfugt.

Sådan som det er alle steder i huset, så kan det nærmest ikke være andet end en svamp. Jeg ville tilkalde en ekspert inden det løber løbsk. På vinduer og stole... jeg ville gispe...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Men skal der ikke være fugtigt for at der kan være tale om svamp? Tømmeren har mål fugt, og der er ingen fugt. Heller ikke i luften i huset. 

Sender billeder til forsikringen nu, som så må vurdere, hvem der skal ud og tilse det. 

Men skriv endelig, hvis I har andre gode bud. Det er til at blive vanvittig af ikke at vide, hvad det er.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis