Korrespondance kontakter

Jeg havde en lysdæmperkontakt installeret i mit køkken som korresponderede med 2 andre afbrydere og ville skifte lysdæmper kontakten ud med en almindelig kontakt med korrespondance. Jeg formåede at få lyset til at virke men de to korresponderende kontakter virker ikke. Når jeg tænder på dem lyser de men går ud igen så snart jeg slipper kontakten. Jeg er i tvivl om at jeg måske har fået købt en forkert kontakt. Jeg vedhæftet billede af lysdæmperkontakten som den så ud da jeg afmonterede den. Håber at der er nogle søde mennesker som kan hjælpe mig herinde .. mange hilsner Pia 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du har 2 "kontakter" som forøvrigt hedder afbrydere de så skal også være korrespondence afbrydere, desuden skal mindst den ene af afbrydernee være en krydsningsafbryder, så kort fortalt for at du kan bruge 3 steder til at tænde og slukke skal du bruge 2 korrespondece afbrydere og 1 krydsningsafbryder. Det er muligt at din gamle lysdæmper havde en impuls funktion indbygget og der så sidder en fjeder i de 2 andre.

Der er sikkert en fjeder i de to kontakter. Den fjeder skal fjernes. Desforuden er det ikke sikkert, at de to andre afbrydere er korrespondance afbrydere. Og så kommer det værste, nemlig at det ikke er sikkert, at der er ledninger nok i installationen, fordi der til en korrespondance med tre afbrydere kræves to korrespondance afbrydere og en krydsningsafbryder. Så vi skal som minimum have billede af korrespondance afbrydere set bagfra. 


fase

Du har helt ret der er fjedre i begge de andre afbrydere og de tænder rent faktisk lyset men det slukker igen så snart jeg slipper kontakten 

Tusind tak Fabrin .. jeg har blot fjernet fjedrene og alt virker perfekt 😃 fortsat god aften til dig 

Det ser ud til at jeg har haft en impulsafbryder i lyddæmperen for efter at jeg har fjernet fjedrene kan jeg tænde lys på alle kontakter men de fungerer ikke sammen så jeg kan tænde og slukke uafhængigt af hvilken kontakt jeg brugte da je tændte 😰 så det kræver formentlig at jeg skifter de to andre afbrydere for at det kommer til at virke .. jeg har dig fået en ide om hvad der skal til ved jeres hjælp og vil se nærmere på de andre afbrydere imorgen .. umiddelbart ligner de almindelige afbrydere med en sort og rød knap .. 

Annonce

Da du beskriver de med 2 knapper ved tilslutninger så er det 1 polede afbrydere og du kan ikke lave traditionel korrespondance med dem. Og du kan i det hele taget ikke lave korrespondance uden at der skal trækkes ekstra ledninger. Eller i det mindste finde en ekstra ledning bag hver af dem, hvis det tidligere har været med korrespondance, og så lavet om til lysdæmper.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Huset blev født med lysdæmperen, så det var en elektriker som lavede lys i hele huset, men jeg har fået nye lamper og de virker ikke med en dæmper, derfor ville jeg skifte dæmperen ud. Lamperne virker nu, men det ser ud til at jeg har brug for en elektriker til at føre en ny ledning, hvis jeg vil have alle kontakter til at virke med tænd og sluk 😱

Ja. eller en anden dæmper der kan virke sammen med dine lamper. Hvis de er dæmpbare.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis