Højere tag konstruktion

Hej, vil hører om min ide med at udskifte en eksisterende tag konstruktion med ca 30-35 grader Hældning til en ny tag konstruktion med ca 45 grader hældning med det formål at kunne inddrage loftet til beboelse / læggen en 1. sal på huset. 

Kan man det ? Og hvilke forstærkninger kræves der i vægge og evt fundament ? 

Håber i kan hjælpe mig lidt igang .

Mvh pvang 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ikke ud fra de sparsomme oplysninger. Men nr. Et er at spørge kommunen, om du må bygge højere. Dernæst kontakte en ingeniør, der kan beregne om murene kan bære.


 

Du må komme med en hel del flere oplysninger. Og så er der ingen garanti for at de råd du får her er korrekte...

Men fx hvor gammel er huset?

Hvordan er opbygningen af din ydermur?

Hvor bred er huset?

Har du langsgående mure der vil være bærende i hele husets længde (betyder meget for det spænd som gulvbjælkerne skal kunne klare)?

En skitse af husets mure og dimensioner kan hjælpe meget med forståelsen.


MVH Njord

Ja, i har ret med sparsomme oplysninger . Huset er et art vinkel hus med 148 kvm i grundplan og 107 kvm kælder. Huset er fra 1971 påført i mursten . 

Mur , mursten med ca 60-80 mm hulrum 

En halv langsgående mur i den længste del af huset . Ikke nogen i entre, og i hele stuen. 

Se vedhæftet tegning med stue og kælderplan . 

Mvh Poul Erik 

Hej , nogen som kan give et par råd / input baseret på disse detail oplysninger . ? Forhånd tak 

Min umiddelbare vurdering er at det ikke vil give nogle problemer. Huset er relativ smalt, så spændet på bjælkerne er ikek voldsomt stort. Og med både en inder og ydermur i mursten burde det ikke være noget problem med bæringen. Som jeg ser det kan der blive udfordringer på vinklen der går ud over stuen da den ene side kun består af vinduesfag, og her skal der lavet en bærende bjælke på en eller anden måde.

Så er der en udfordring med at udnytte et så smalt tagrum. Her vil jeg foreslå du tegner et snit billede med den hældning du ønsker og med den højde du skal have på skunkvægene. Så kan du bedre se for dig hvilket reelt rum du får skabt ved denne øvelse. Husk tagfladen skal have den nye isolerings tykkelse.....

Husk også at placere trappen, og den kan komme til at udfordre dig med placering på både 1. sal og i stueetagen.




MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis