Lecablokke til understøbning af fundament

Min sokkel på huset skal understøbes for at få lagt et omfangsdræn ca. 20 cm. længere ned ift. nuværende sokkeldybde.

Selvom mit hus fra 1934 er med støbt betonfundament, så tænker jeg at lecablokke fint ville kunne anvendes til “understøbningen” (rende med beton - lecablokke - murpap - ekspanderende beton).
Til trods for at lecablokke anvendes på mange sokler i nybyggeri, så ser jeg aldrig ovenstående metode beskrevet???

Skyldes det at understøbning “normalt” sker i en dybde der er mere end en lecabloks højde, hvor krydsforbandt vil være svært pga. der skal understøbes ca. en meter af gangen? Eller er der en anden forklaring på, hvorfor lecablokke ikke omtales som en mulighed når der skal understøbes?

Jeg synes både det giver mening at anvende lecablokke (lecaterm) ift. isolering imod det kapilærbrydende lag og så hvor forholdsvist nemt der er at arbejde med ift. understøbning med beton alene.

Hat jeg overset noget, eller findes der en god forklaring?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan godt bruge lecablokke.

Har du undersøgt hvordan den gamle beton rende ser ud på undersiden? Jeg kan se et problem i at få det ekspanderende beton ind mellem undersiden af den gamle rende af beton og oversiden af den understøbte lecablok idet den gamle rende med beton formentlig ikke er plan? det ekspanderende beton er jo ikke ekspanderende som man forbinder med ordet, det svinder blot ikke så meget ind.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Lecaterm giver vel ikke nogen isolerings fordel nede under jordoverfladen. Det er først i forbindelse med gulv isoleringens begyndelse at Lecaterm giver nogen fordel. 

Din gamle sokkel er vel kun 20-25 cm tyk og det skal jo også tages med i overvejelser. 

Jeg har understøbt med beton fundablokke, og de er lavet i forbandt ved at lægge en lille afstands klods ind ved 1. støbning. Så kan næste række godt smutte på plads.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
christiannielsen skrev den 12-08-2019 18:54:34

Du kan godt bruge lecablokke.

Har du undersøgt hvordan den gamle beton rende ser ud på undersiden? Jeg kan se et problem i at få det ekspanderende beton ind mellem undersiden af den gamle rende af beton og oversiden af den understøbte lecablok idet den gamle rende med beton formentlig ikke er plan? det ekspanderende beton er jo ikke ekspanderende som man forbinder med ordet, det svinder blot ikke så meget ind.

 Er undersiden af det eksisterende fundament ikke underordnet ift. spørgsmålet om jeg kan anvende lecablokke? Det er vel det samme om jeg anvender lecablokke eller beton til at støbe op, undersiden af den gamle støbning skal vel fyldes ud uanset?

ev elmand skrev den 12-08-2019 18:54:42

Lecaterm giver vel ikke nogen isolerings fordel nede under jordoverfladen. Det er først i forbindelse med gulv isoleringens begyndelse at Lecaterm giver nogen fordel. 

Din gamle sokkel er vel kun 20-25 cm tyk og det skal jo også tages med i overvejelser. 

Jeg har understøbt med beton fundablokke, og de er lavet i forbandt ved at lægge en lille afstands klods ind ved 1. støbning. Så kan næste række godt smutte på plads.

 Hvad er det jeg skal tage højde for med min sokkeltykkelse(den er 33 cm)? Den passer perfekt til f.eks. lecaterm 33x19x49xcm (bxhxl).

Jeg har tænkt mig at anvende enten Isopor eller Isodrän - det er et svensk system som både fungerer som kapilærbrydende og isolerende lag - i så fald giver det vel mening at anvende lecaterm?

Til understøbning af fundamenter er stampet beton det mest sikre. Jeg har understøbt et helt hus bygget på syldsten og ler. 

Inden jeg startede fik jeg fra alle sider at vide at den slags giftigheder ALTID skulle udføres etabevis med jordfugtigt stampet beton, og ALDRIG med ekspanderende beton.

Huset har sidst fået den store tur i 1895 hvor stort set kun ydermurene i tegl og ler stod tilbage efter en brand. 

Om samme forsigtighed skal iagttages på et hus fra 1934 svæver i det uvisse, men efter hvad jeg har set af "smarte løsninger" ville jeg ikke vove forsøget.

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej Soren - jeg står med samme projekt foran mig med samme dybde og samme type hus. Hvilken løsning endte du med?
Vil meget gerne høre nærmere :-)
Jensen80 skrev den 08-06-2021 23:18:10

Hej Soren - jeg står med samme projekt foran mig med samme dybde og samme type hus. Hvilken løsning endte du med?
Vil meget gerne høre nærmere :-)

 Hej, endte med både at understøbe med beton på 7 punkter a 1 meter, da understøbningen her skulle ca. 60 cm ned og så “underbygge” ca. 8 meter med Lecablokke. Dog ikke Lecaterm, men de solide.
har været i dialog med Leca omkring det forinden og de har noget produktblad og info om det, da de selv er lidt forundrede over at metoden ikke anvendes af sp mange. De erkender dog at være noget sløje til at oplyse om det. 

Hej Soren - tak for svar. Hvorfor 60 cm nogle steder?
Var det så 20 cm ned med leca på resten?
Lavede lignende understøbening for små 10 år tilbage. Indefra. 
Beton i forskalning nederst (ca 30cm), Leca blok (så vidt jeg husker 19cm høj, soklen en 50cm tyk), murpap, indbanket jordfugtet beton op til underside af eksisterende sokkel (der var meget ujævn).
Jeg lagde leca blok i samme arbejdsgang som den nederste støbning.
Med leca blok skulle der ikke blandes så meget beton, men den primære årsag var isolering da en kold mur kan medføre kondensering ved gulv. Udvendig blev der efterfølgde påført grundmursplade og 10cm styrophor under terræn.
Stort arbejde - lavede også indvendig isolering og skalmur af gasbeton på ydervæge, 30cm isolering under gulv og gulvvarme (dog ikke tilsluttet) - men det hele værd.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis