Fra garage til arbejds-/hobbyrum pt. 2

Hej, jeg skrev sidste år at jeg havde tænkt mig at renovere vores garage og lave den til et hobby-/radioamatørrum. Så kom der en familieforøgelse, og projektet har derfor ligget helt stille.

Se evt. tidligere tråd her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/215222

Jeg er nu gået igang med at fræse fugerne ud og vil mure garagen op igen.

Som skrevet i den gamle tråd, har tagbrønden været lavet forkert, så vand har kunnet løbe "uden om" og ind i muren i det ene hjørne af garagen. Det er fikset midlertidigt (det har fungeret uden problemer siden vi flyttede ind for 5 år siden), men skal selvfølgelig laves ordentligt ifbm. renoveringen.

Jeg har lavet hul i ydermuren omkring nedløbet, for at kunne få syn for sagen (se nedenstående billeder)

Hvordan ville I lave et nyt nedløb?

Som det kan ses på billederne har udhænget det heller ikke for godt, og min plan er at fjerne det eksisternede og bygge noget nyt op af træ og fibercementplader - er det en dum løsning?

Som det ses på nedenstående billeder er pudset i loftet begyndt at falde af - er dette noget jeg skal være bekymret for? Min plan har hele tiden været at banke det ned og sætte gipsloft op i stedet.

Jeg ønsker at etablere to vinduer på garagens lange side (ud imod haven). Bør jeg lægge en jernbjælke ind i væggen, eller er sådan et betontag stærkt nok "i sig selv"?


På forhånd tak, og spørg endelig ind hvis der er noget jeg skal tage bedre billeder af, eller forklare bedre.

Mvh Jonas


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det dyreste, men rigtigste var, at hive hele taget af. Revner og afskallinger i loftet, er et utæt tagnedløb. Der er givet vand i tagspærene.

Op med spær til eensidet fald med plader på og tagrende.

Mht til nedløb, ville jeg lave et faldrør fra tagbrønd indvendigt ilokalet og ud til brønden.


 

Hej uldal,

tak for svar. Ja, det er bestemt også med i overvejelserne, for for og imod. Det har også været overvejet, at fjerne murværket (dog ikke muren imod naboen - garagen ligger i skel) og bygge en ny trækonstruktion op på den gamle sokkel.

Nu nævner du at der er vand i tagspærene - undskyld min uvidenhed, men taget er af armeret beton, så der er vel ikke nogen tagspær idag?

Mvh Jonas

I tegningerne over garagen står der:

"... at udføre tag af jernbeton på Wx-8 træbetonplader i henhold til nedenstående beregning:

... i alt belastning pr. m2 = 391 kg = 400"

Jeg har vedhæftet tegningen for info.

Mvh Jonas

Hvis garagen ligger i skel er det ikke sandsynligt at du får lov til at hæve højden til mere end 2,5 meter. Om det er nok til at lave ensidigt fald er tvivlsomt, men kender ikke højden på din nuv. garage.

Om ikke andet kan du lave et "fladt" tag igen med tagpap, jeg ville dog lave større udhæng end der er nu og så føre nedløb udvendigt på muren fra laveste sted.

Var det min garage, så er jeg dog ikke sikker på at jeg ville bygge videre på den. Den ser noget medtaget ud.

Nej, jeg kan ikke lave den højere end den allerede er.

Jeg har haft en murermester til at kigge på murværket, og bortset fra at det skal fuges om, er der ikke noget galt med det. Men jeg er som sagt i tvivl med taget.

Jeg tror at jeg vil droppe projektet for nu.

Mange tak for svar.

Mvh Jonas

Hvordan undersøger man lettest standen af jernbetonen? Kan dette gøres på en "ikke destruktiv" måde?

Og hvis standen af taget ikke er til det, hvordan fjerner man sådan et tag på en sikker måde?

Som det ses på tegningen, støtter betontaget på den inderste mur af gasbeton, så taget skal vel understøttes ved vinduerne?

Jeg vil jo ikke kaste penge i et projekt der er dømt til at fejle fra starten - omvendt vil jeg ikke bruge unødig energi på at rive ned og bygge forfra, hvis det nuværende kan bruges.

Mvh Jonas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis