Ventilationsrør størrelse

Hej, 

Har læst flere indlæg omkring størrelsen på ventilationsrør og til badeværelser skriver der 125mm. Min udfordring er, at jeg har loft til kip og har kun plads til at trække 1 100mm rør til badeværelse og køkken. Hovedrøret er 160mm. 

Vil det give mig nogle problemer med kun 100mm til bad/køkken og isåfald hvilke?

Håber i kan hjælpe

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan vi ikke svare på da vi ikke ved hvor meget luft der skal udskiftes. Det kommer også an på så meget andet såsom hvor meget luft dit aggregat kan udskifte i timen. Men umiddelbart så lyder ét rør på 100mm til både køkken og bad af lidt. Ofte skal de udsugninger også kunne trække luft fra øvrige rum også så der kommer cirkulation fra værelser til udsugninger i køkken/bad/bryggers etc.

Er der ikke mulighed for at trække 2-3 rør med mindre diameter? evt indomo systemets Ø75 eller Ø90mm slanger?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fair nok. Lidt baggrunds info.

Kælder 118 m (badeværelse) - Stueplan 118 m (badeværelse + køkken) - 1 sal 40 m2 (toilet u/bad). 

I kælder er teknikrum hvor jeg planlægger at sætte aggregat. Min tanke var at trække ventilationsrør fra teknikrum til skab midt i kælder og derfra gå op til både stueplan og 1 sal. I tagspær ville jeg så, efter ingeniørens anvisning, lave Ø100mm hul til træk af rør og derved nå ud til værelser, stue, bad og køkken alrum. Men ser så nu at der skal bruges 125 mm rør. Jeg ville godt kunne lave flere mindre huller f.eks. Ø75 og derved få flere aftræk og indblæs. 

Kendte/kender ikke til indomo, men kan se at man kan sætte indblæsning i gulv istedet for loft. Gælder det også for sug?

Ja du kan bestemt sætte indblæsning i gulv.

Udsugning skal være i lofthøjde for at suge dampen deroppe ud.

Indomo er et godt system der hvor der er pladsmangel. Der er mange muligheder. I stedet for 2 rør i Ø90 til en udsugning eller indblæsning kan man trække 3 rør i Ø75 i stedet for. Prøv at se deres sortiment. Jeg købte alt mit på billigventilation.dk som har et stort udvalg. Vær dog opmærksom på at alle produkter, stort set, produceres på ordre så der er leveringstid på det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er ofte muligt at lægge 160 mm rør ude i skunk. Har du isoleret taget helt ned så kan man lave en plade og så hedder det varm skunk, og det er rigtig godt for så behøver du ikke så tyk isolering omkring rørene. Så kan der trækkes rør derfra og op langs taget til hver enkelt rum uden at skulle gå på tværs af spær. Ligeledes kan der fiskes rør ind i etage adskillelse så der kun kommer et rør til hvert suge sted, og derfor er 100 mm ok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Løsningen er fundet med indomo. Tusinde tak for jeres svar. 

Et tillægsspørgsmål. Et køkken alrum på 60 m2, hvor skal udsug placeres i forhold til køkkenbord. Min tanke, grundet mulighed for træk af rør, at placere udsug ca 7 m fra selv køkken ø'en. Vil det være forlangt væk?

Annonce

Udsugning over vasken er mest brugt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vil man I et køkken alrum både have sug og blæs? og vil et af hver være ok?

rasiam skrev den 19-08-2019 14:07:51

Vil man I et køkken alrum både have sug og blæs? og vil et af hver være ok?

 Du burde købe dit anlæg ved nogen som kan dimensionere det for dig. Så får du en plan for hvor hvad skal være og hvilken Ø.

Ja man har tit begge i et alrum. Hvor mange der skal være har vi ikke belæg for at udtale os om. 

Man kan give et kvalificeret bud hvis man ser en plan og man kan få en montørfirma til at udregne det præcist og så laver de en ventilationsplan baseret på beregninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis