Skifte 16A til 13A (smeltesikring)

Hej alle,

Giver det nogen som helst problemer at skifte en 16A smeltesikring til en 13A smeltesikring? Sikringstypen er D0 og placeringen er i en sikringsgruppe bestående af 3 x 16A.

Det eneste problem jeg kan forudse er, at sikringen kan sprænge oftere end før.

Hej alle, Giver det nogen som helst problemer at... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ændrer det på, at det er OK at lade 16A sikringerne forblive installeret?

Mit svar med eksemplet på motorværn, som jo er lige som en automatsikring, er mere for at give et eksempel på at strømværdien er højere end sikringsværdien. Selvfølgelig skal tilslutningsstederne mærkes med teksten "Må højest belastes med 13A". Det mærker du formentlig også stikkontakten i dit køkken med, når du monterer en stikkontakt uden afbryder, som er forsikret med 16A.


fase
nybegynderen2 skrev den 12-08-2019 14:39:07

Ændrer det på, at det er OK at lade 16A sikringerne forblive installeret?

 Nej det gør ikke. Vi er her ude i et grænsetilfælde, hvor det kan være nødvendigt at skelne mellem, hvad der absolut ulovligt og hvad der er rimeligt. Jeg kender ikke pilehaves forudsætninger for at bedømme svarene. De kan være alt fra en der har læst noget på en eller anden side om installationer til at have en installatøreksamen og dermed de nødvendige kompetencer til at udtale om sagen. Du kan selvfølgelig rette installationen ved at få skiftet 1,5mm2 kablerne ud med 2,5mm2 kabler.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis