Skifte 16A til 13A (smeltesikring)

Hej alle,

Giver det nogen som helst problemer at skifte en 16A smeltesikring til en 13A smeltesikring? Sikringstypen er D0 og placeringen er i en sikringsgruppe bestående af 3 x 16A.

Det eneste problem jeg kan forudse er, at sikringen kan sprænge oftere end før.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad skulle din begrundelse være for at gå ned i sikringsstørrelse?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du er jo nød til at måle om dine brugsgenstande der er tilsluttet ikke overstiger de 13A.
Husk der er også noget der hedder startstrøm, forstået på den måde at du godt kan have en rimelig stor "peak" lige når du tilslutter feks ovn eller komfur, og så er det ikke sikkert at 13A kan holde, selvom den nominelle ampere forbrug er mindre.

I gamle dage sagde man at en installation skulle dimensioneres efter en juleaften...
Det betyder at alt der kan tændes, vil blive tændt samtidigt    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvem har lavet installationen og specielt hvornår. Kan du se på kablet, at det er 1,5mm2, eller hvordan har du fundet ud af det? 


fase

Jeg er bekendt med at 13A kan være for lidt til peak - her tænker jeg på at gøre en potentiel ulovlig installation til en lovlig uden at skulle flytte rundt på hvidevarerne samt skifte kabler (vi snakker "kun" opvaskemaskine samt vaskemaskine).

Ved desværre ikke hvem der har lavet det. Det skulle være blevet lavet for 4-5 år siden. Jeg har set, at det er 1,5 kvadrat på printet på et af kablerne under et af skabene bag soklen.

Korte af det lange er: kan jeg skifte sikringerne fra 16A til 13A?

Annonce

Strømværdien for 1,5 mm2 er afhængig af afkølingsforholdene mellem 14,5 A og 22 A afhængig af installationsmåde og afkølingsforhold. Hvis du skifter til 13A sikringer, vil din installation være underdimensioneret, idet ved sikringer på 13A vil installationen have en belastning på 123% af belastningen ved 16A sikringer. Her er ikke tale om Peak belastning, men konstant belastning. Du kan roligt lade dine 16A sikringer blive siddende.


fase

Det lyder godt og mange tak for hjælpen!

Altså, må 1,5 kvadrat ikke kun beskyttes med 13A? 16A (op til 20A?) er vel kun tilladt ved 2,5 kvadrat?

Hvis kablet overstrømsbeskyttes med f.eks. et motorværn med højeste indstillingsværdi på strømværdien svarende til strømværdien i installationskategorien, er det OK. 


fase
S. Fabrin skrev den 12-08-2019 14:32:26

Hvis kablet overstrømsbeskyttes med f.eks. et motorværn med højeste indstillingsværdi på strømværdien svarende til strømværdien i installationskategorien, er det OK. 

 Da der er tale om hhv. opvaske- og vaskemaskine forstår jeg ikke helt sætningen med motorværn, det finder man næppe i et privat køkken.

Hvis sikringen ikke skiftes til 13A, skal der vel mærkes på udtagene at de kun må belastes med 13A?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis