For mange watt på en 16A sikring - hvordan?

Hej alle,

I min bolig er induktionskogepladen samt en varmtluftsovn tilsluttet en sikringsgruppe på 3 x 16A i eltavlen. Jeg testede for nysgerrighedens skyld hvilken af de tre sikringer de to apparater var fordelt på, og det lader til at de begge er tilsluttet én sikring ud af de tre (når jeg fjerner den ene sikring, så dør begge apparater i hvert fald).

Jeg undrede mig så over hvordan de kan køre samtidig (f.eks. trækkes der omkring 3950 watt ved aktivering af 250 grader på varmtluftsovn + maksimal styrke på ét ud af fire induktionskogeplader) uden at sikringen sprænger. Men én 16A sikring bør jo maksimalt kunne trække 3680 watt (230 x 16). Hvordan kan dette lade sig gøre?

Hvis der var tale om 400v, hvor flere faser kombineres, så burde der jo være flere sikringer i spil end i dette tilfælde, ikke sandt?

N.B.: målinger af strømforbrug er udført vha. displayet på en ny elmåler.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din gruppe er med 3 faser og nul. Din kogeplade bør være forbundet til 2 faser og nul, og den 3. fase bruges til ovnen. Når du skriver, at du ved at fjerne én sikring kan afbryde begge dele behøver det ikke være sådan at kogeplade og ovn er forbundet til en fase. Det kan forholde sig sådan at du fjerner den fase i kogepladen, hvor styringen er tilsluttet. Du bør undersøge/få undersøgt om kogepladen er forbundet til to faser og nul, og om ovnen er forbundet til den sidste fase og nul. 

Din ovn er dimensioneret til at kunne køre på 230V og 16A. Det giver 230V*16A=3.680W

Din kogeplade er opdelt i to belastninger, altså 2*3680W=7360W

Din ovn bruger ikke hele effekten hele tiden, så belastningen er kun 3680W mens den varmer op, og derefter mens der tændes for varmelegemet for at holde temperaturen.

Noget lignende gør sig gældende for kogepladen, hvor du heller ikke har tændt for fuldt blus på alle kogeplader hele tide. Desuden er sikringerne indrettet sådan at de kan tåle en overbelastning i et stykke tid uden at sprænge.

I din gruppe er der 3 faser med 400V imellem 2 faser. Det betyder at der kan måles 3 gange 400V. Mellem hver fase og nul måles 230V. Så der skal ikke være mere end 3 sikringer.


fase

Jo, hvis ovnen er forbundet til den sidste fase, kan du slukke for den ved at tage sikringen ud. Kogepladen skal så kunne bruges uden begrænsninger.


fase

Meget spøjst - hvis jeg fjerner den ene sikring, så kan ingen af de to tændes. Dette må betyde at de begge er tilsluttet via samme fase. Jeg kan dog ikke forstå hvordan sikringen kan tåle en sådan belastning, da ovnen har kørt i kombination med flere kogeplader ved tidligere lejligheder.

Jeg har ikke mulighed for at beskrive din tilslutning af kogeplade og ovn nærmere, når der ikke er et billede af tilslutningsstedet, så det er muligt at se, hvordan forbindelserne er. Der er stadig to sikringer, som du ikke har prøvet at fjerne. Desuden går jeg ud fra, at din ovn er tilsluttet 230V.


fase
Annonce

Jeg har forsøgt at fjerne de to andre sikringer, og her er det muligt at tænde ovn samt kogeplader. Jeg må dykke ned og tage et kig ved tilslutningsstedet.

Ja, det ville være en fantastisk god ide. Hvem har været "den lille elektriker"?


fase

Mon ikke det forholder sig sådan at kogepladerne er tilsluttet alle 3 faser og ovnen en fase. Og tilfældigvis er styringen til kogepladerne på samme fase som ovnen. På den måde dør begge apparater ved at fjerne en sikring. Men nå kogepladerne kører er belastningen jo stadig fordelt ud på alle 3 faser.

Lad være med at spekulere mere over det. Det fungerer jo fint og det bør det også.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jo, det kan godt være at det forholder sig sådan. Det har jeg ikke en kinamands change for at vide. Jeg ville forbinde det, som jeg har beskrevet.


fase

Om trådstarters udsagn er korrekt kan jeg jo ikke sige. Men han har fjernet f.eks. sikring 1.og det hele kan ikke virke. ( måske ovn + styring af kogeplade ) 

Men når han så fjerner sikring 2 og 3 så kan det hele virke. Jeg går ud fra at han har afprøvet alle plader på kogepladen. (der burde være 2 der ikke virker )

At det kan fungere i mange tilfælde undrer mig ikke, af de grunde som fabrin allerede har gjort rede for.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis