For mange watt på en 16A sikring - hvordan?

Hej alle,

I min bolig er induktionskogepladen samt en varmtluftsovn tilsluttet en sikringsgruppe på 3 x 16A i eltavlen. Jeg testede for nysgerrighedens skyld hvilken af de tre sikringer de to apparater var fordelt på, og det lader til at de begge er tilsluttet én sikring ud af de tre (når jeg fjerner den ene sikring, så dør begge apparater i hvert fald).

Jeg undrede mig så over hvordan de kan køre samtidig (f.eks. trækkes der omkring 3950 watt ved aktivering af 250 grader på varmtluftsovn + maksimal styrke på ét ud af fire induktionskogeplader) uden at sikringen sprænger. Men én 16A sikring bør jo maksimalt kunne trække 3680 watt (230 x 16). Hvordan kan dette lade sig gøre?

Hvis der var tale om 400v, hvor flere faser kombineres, så burde der jo være flere sikringer i spil end i dette tilfælde, ikke sandt?

N.B.: målinger af strømforbrug er udført vha. displayet på en ny elmåler.

Hej alle, I min bolig er induktionskogepladen samt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 12-08-2019 22:54:33

Om trådstarters udsagn er korrekt kan jeg jo ikke sige. Men han har fjernet f.eks. sikring 1.og det hele kan ikke virke. ( måske ovn + styring af kogeplade ) 

Men når han så fjerner sikring 2 og 3 så kan det hele virke. Jeg går ud fra at han har afprøvet alle plader på kogepladen. (der burde være 2 der ikke virker )

At det kan fungere i mange tilfælde undrer mig ikke, af de grunde som fabrin allerede har gjort rede for.

 Alle kogepladerne virker når sikring 2 samt 3 er fjernet.

En nærmere undersøgelse af dokumentationen viser, at "strømstyrke" giver mulighed for 2 x 16A eller 1 x 32A - det må så betyde, at kogepladerne maksimalt kan tilsluttes 2 faser.

Der er noget galt med tilslutningen af din kogeplade og ovn. Når du påstår, at det hele kører på en sikring, er forkert tilsluttet, og du har været heldig, at der ikke er sprængt en sikring endnu. Du bliver nødt til at tage et billede af tilslutningen til kogepladen. Både ved væggen og i kogepladen. Desforuden må du vise et billede dokumentationen, der viser tilslutningsmulighederne.


fase
nybegynderen2 skrev den 13-08-2019 13:54:31

ev elmand skrev den 12-08-2019 22:54:33

Om trådstarters udsagn er korrekt kan jeg jo ikke sige. Men han har fjernet f.eks. sikring 1.og det hele kan ikke virke. ( måske ovn + styring af kogeplade ) 

Men når han så fjerner sikring 2 og 3 så kan det hele virke. Jeg går ud fra at han har afprøvet alle plader på kogepladen. (der burde være 2 der ikke virker )

At det kan fungere i mange tilfælde undrer mig ikke, af de grunde som fabrin allerede har gjort rede for.

 Alle kogepladerne virker når sikring 2 samt 3 er fjernet.

En nærmere undersøgelse af dokumentationen viser, at "strømstyrke" giver mulighed for 2 x 16A eller 1 x 32A - det må så betyde, at kogepladerne maksimalt kan tilsluttes 2 faser.

 1*32A ikke i Danmark -men der er lande hvor det er en mulighed - mit bud er hvis du har fuld knald på alle plader i længere tid går dine sikringer - fire gryder fyldt med koldt vand og på max  så stopper sikringen nok før vandet koger.


 men hvad diger dine sikringer - nok 16 A eller mindre.

 

An på hvilke sikringer, der sidder i din tavle, er der sikkert en elektriker i tråden, der kan lære dig lidt om smeltekurver; Den korte version er, at en smeltesikring skal overbelastes i en rum tid, inden den springer. Hvor længe afhænger af overbelastningens omfang, men der kan ved beskedne overbelastninger være tale om adskillige minutter.


Hellere leje end at bo på gaden.
Det er en 4-5 år gammel tråd i sat liv i. Vi må håbe at trådstarter har fået løst sit problem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis