Problemer med at lave et betongulv.

Jeg har fået lavet fundamentet til mit kommende skur/værksted, og nu kommer det så til gulvet, jeg ville gerne have et beton gulv, men jeg er lidt ved at opgive tanken pga det enten bliver virkelig hårdt eller virkelig dyrt..

jeg ville gerne have leveret beton, men mit skur ligger bagerst i haven, der er 27 meter til starten af skuret, 33 meter til enden, og har siddet og kigget på prislister på leveret beton, og det lader til at man maks kan få det 11-14 meter normalt uden ekstra omkostninger, op til 24 meter med bånd, og over 24 meter skal der pumpe på, også løber udgifterne helt løbsk, hvis det drejede sig om et helt parcelhus der skulle støbes, ville det måske ikke være så vildt i betragtning, men når det er ca. 2 m3.

Så står jeg tilbage med muligheden for at lave det selv, jeg har en betonblander, men det er bare rigtig mange læs og en stensikker øm ryg, det kunne jeg nok leve med, men ikke hvis resultatet ligner noget møg, og da jeg ikke har prøvet det før, er der en god mulighed for det.  

Findes der noget "beton" man kan løbe som færdigblandet og hælde oven på et støbt betongulv som så og sige er selvnivellerende, så man blander der og hælder det ud, også er det bare lige??, fordi så gjorde det ikke det vilde, hvis det jeg selv har lavet nedeunder er lidt ujævnt..

Jeg har fået lavet fundamentet til mit kommende... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Jeg ville bestille en omgang færdigblandet beton (sætmål 120-130) og få det læsset af indkørslen - med seks timers forhaler i.

Det koster ca. det samme som at blande selv, men det er nemmere at arbejde med. Hjemmeblandet beton i en nedfaldsblander har tre store ulemper! Det er svært at blande de tørt nok, du får uens konsistens og der bliver blandet en masse luft i.

Prøv at undersøge priser på cement og støbemix - du spare ikke særligt meget.


/K

Det er kun slidlags beton der kan være svært at blande tørt nok i en fritfalds blander. Sådan et par m3 kan man sagtens blande. Det skal være med så lidt vand i at det står op i en top i trillebøren. Hvis det splatter ud som en væske er det for tyndt. 

Netop så meget vand i at det kan falde ned i blandemaskinen og ikke køre ed hele vejen rundt. 

Der bliver ikke støbeskel efter 1 time, det kommer der kun hvis du venter til næste dag. Og du har jo heller ikke et skarpt skel. Det er jo lidt flydende skel.

Det er bare nemmere at få det pudset medens dine arme kan nå. 

I modsat fald kan du også fylde det helt op, men så skal du sidde på knæer i den fugtige beton og så jævne det efterhånden som du trækker dig tilbage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
christiannielsen skrev den 12-08-2019 16:44:20

Sidste sommer støbte min far og jeg 88 m2 kældergulv med 10 m3 beton på 8 dage. Der var 7 rum, så ét rum om dagen og klargøring af næste rum til dagen efter. Min far blandede og hældte beton ind af kældervinduerne og jeg rettede af og gjorde klar til dagen efter.

Inden da havde vi gravet de 88 m2 ud og bar ca. 60 ton jord/sand og gammel beton op af kælderen i 12 liters spande ud på traileren og så på lossepladsen for at læsse af. Det tog dog noget længere tid.

 Næste gang, så lej containere til beton/jord! Jeg har for nyligt fjernet 9,7 tons beton. Da det var ren beton, kostede det kun afhentningen på ca 650 kr. Var det ikke ren beton, var der et tillæg på 75 kr pr tons. 

Det er jo helt vanvittigt at fylde i trailer, bruge tid på kørsel frem og tilbage, samt besværet og brændstof. 


Mvh. Christian M
 

... nu kender vi jo ikke trailerens størrelse og afstanden til lossepladsen.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 12-08-2019 22:57:55

... nu kender vi jo ikke trailerens størrelse og afstanden til lossepladsen.   

 Naturligvis ikke. Medmindre det er en stor trailer med tip, så er det da helt hen i vejret. (Og stadig vanvittigt uanset) 😄


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 12-08-2019 22:40:05

Det er kun slidlags beton der kan være svært at blande tørt nok i en fritfalds blander. Sådan et par m3 kan man sagtens blande. Det skal være med så lidt vand i at det står op i en top i trillebøren. Hvis det splatter ud som en væske er det for tyndt. 

Netop så meget vand i at det kan falde ned i blandemaskinen og ikke køre ed hele vejen rundt. 

Der bliver ikke støbeskel efter 1 time, det kommer der kun hvis du venter til næste dag. Og du har jo heller ikke et skarpt skel. Det er jo lidt flydende skel.

Det er bare nemmere at få det pudset medens dine arme kan nå. 

I modsat fald kan du også fylde det helt op, men så skal du sidde på knæer i den fugtige beton og så jævne det efterhånden som du trækker dig tilbage.

 Super fin vejledning :)

Hvad med fugtspærre?, opbygning er vel, grav muldjord af, afretning med sand, isolering, rionet, beton. skal der være fugtspærre når det bare er et værksted, og hvor skal den være, skal den gå helt op af fundamentet(den øverste del består af lecablokke som jeg gætter på ikke er så vandtætte, men den får nok en sokkelmaling over jordplan)

og skal jeg bruge en beton vibrator, eller kan det undlades?

Du skal have gravet muld laget af, og så lægges sand ind, som stampes. Jeg ved nu ikke om isolering nytter noget i et skur, hvis det ikke opvarmes. Der er heller ikke nødvendigt med fugt spærre.

Man kan sagtens lægge beton lag uden at vibrere. Lad det blive 10 cm i tykkelse.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-08-2019 07:29:13

Du skal have gravet muld laget af, og så lægges sand ind, som stampes. Jeg ved nu ikke om isolering nytter noget i et skur, hvis det ikke opvarmes. Der er heller ikke nødvendigt med fugt spærre.

Man kan sagtens lægge beton lag uden at vibrere. Lad det blive 10 cm i tykkelse.


 Jeg ved heller ikke helt med isolering. Det er mest For at få et kapilar bryderne lag, så er jeg sikker på det ikke kommer fugt nedefra,  at det så også er langt lettere at slæbe er så bare et plus. også kan jeg godt opvarme den til 8-10 grader senere hen hvis behovet skulle komme.  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også