Kan men spartel omkring en indsætspejse?

Hej Alle,

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med lidt hjælp til sparteling omkring en indsætspejse. Jeg overvejer at spartele et fermacell H2O cementplade, der er blevet brugt til at opbygge en indsæts pejse.

Jeg er lidt bekymret for, at spartelen ikke kan tage ændringen i varme produceret fra indsætspejse og derfor revner?

Jeg har hørt nogle steder at men skal ikke brug spartel på mur omkring en indsætspejse? Jeg vil virkelig gerne have at det matcher de andre vægge som er spartelt og derefter har glasfilter.

Kan men bruge Spartel uden at det revner? Eller skal jeg bruge en anden produkt som Weber 280 eller Lip 360?

Jeg håber at nogen der har erfaring med dette kan komme med nogle gode råd?

På forhånd tak! :)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at indsatspejsen er lavet af almindelig pladejern, og de er typisk ikke egnet til ildsteder.

Selv har jeg en bilæggerovn af støbejern der er muret fast med kalkmørtel - det er det eneste der holder. 

Pladejern giver sig mere end støbejern, så der er det absolut påkrævet at indsatspejsen fastgøres med en svag kalkmørtel.  Bastardmørtel er fy-fy.

Du kan eventuelt tilsætte en anelse rødler. Det er smidigt og følger bedre pladejernets udvidelser uden at revne.

Overgangen kan dækkes med fliser, og de behøver ikke være ildfaste. 



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau,

Tak for svar!

Indsatspejse doesn't touch the wall there is a 3mm gap around the pejse (Støbtjern rammen). I am more worried about the change in temperature. Today I measured the initial temparature of the wall at 25 degrees then after 2 hours the warmest part of the wall was 65 degrees.

Indsatspejsen rører ikke væggen, der er et 3mm mellemrum (mellem støbejernsrammen og væggen)

Jeg er mere bekymret for forskellen i temperaturen. I dag målte jeg den første temeratur på væggen til 25 grader og efter 2 timer var det varmeste sted på væggen 65 grader.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Har ikke forstand på det, men for dælen et håndværk der er lavet ved gulvet under pejsen. Det er da kræs for alle pengene. 


Mvh. Christian M
 

De temperaturer du har målt er pebernødder. 65 grader har ingen indflydelse på murværket, og det beroliger mig at du oplyser at rammen er af støbejern.

Mellemrummet på 3 millimeter er rigeligt som ekspansionsfuge med de lave temperaturer. 

Mellemrummet kan muligvis have indflydelse falsk luft, men jeg kender ikke din konstruktion. 

Ad kosmetiske hensyn kan du fuge med ler og skarpkantet bakkesand i forholdet 1:4 der samtidig modvirker falsk luft.

En billæggerovn kan danne kondens i starten af fyringssæsonen. Derfor er der i bunden lagt 1" lag af strandsand. Det absorberer fugt og forhindrer dryp.

Som ekstra sikkerhed har jeg skåret en skifferplade i samme profil som top- og bundplade der forhindrer misfarvning af gulvplankerne.

Skifferpladen er nedfræset så den flugter med plankegulvet. Frisen letter rengøring og forhindrer revner i plankegulvet.

Noget lignende skal du konstruerer særligt med et åbent ildsted. 

Bemærk at en bilæggerovn fyres fra et tilstødende rum. Derfor kræves ikke samme brandværn som ved konventionelle fyrsteder.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau,

Tak for hjælpen! :)

Med hensyn til fuge vil du anbefale jeg brug ler of bakkesand. Er det et specialt ler?

På forhånd tak!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Kan jeg måske bar brug den fuge:

https://www.bauhaus.dk/brandfuge-firestop-sort-300-ml-sika.html


Jeg kender ikke Bauhouses Firestop, men kan ikke se nogle umiddelbart fordele til dit projekt - bortset fra svineriet.   

Bakkesand er skarpkantet, og skal helst være uvasket. 

Velegnet ler kan du sandsynligvis finde i baghaven - det er hårdt og smulder ikke så let i tør tilstand såfremt ikke det indeholder sand eller organiske rester.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også