Hastigheds regulering af boremaskinemotor

Jeg en ganske alm. søjle boremakine( bord model) hvor hastighed reguleres med at flytte kilekemmen. det jeg gerne ville have lavet var at man kunne regulere den via strømmen, men det er vist ikke så lige til.

Mvh Jørn

Jeg en ganske alm. søjle boremakine( bord model)... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kom vi fra en søjleboremaskine, hvor jeg kun har set induktionsmotorer i indsats, derfor remskiven som OP nævner. En induktionsmotor med 1-fase drift og kondensator er grundlæggende en 2-faset motor, hvor kondensatoren skaber fase #2.

Bent, tre faser er det mindste antal faser, som gør det muligt at bestemme omdrejningsretningen. Mig bekendt er der tre spoler og dermed mulighed for tilslutning af tre faser i en induktionsmotor. Kan du ikke forklare det med en to faset motor, for jeg har ikke helt forstået princippet i den.


fase
S. Fabrin skrev den 12-08-2019 19:53:24

Bent, tre faser er det mindste antal faser, som gør det muligt at bestemme omdrejningsretningen. 

Nej, to faser er nok hvis de er forskudt 90 grader. Tænk på sin og cos.

Tesla og Westinghouse planlagde i 1890erne et 2-fase AC system med 90 grader i sammenhæng med deres patent på induktionsmotoren. Det kunne udvides til et 4-fase system, hvor man simpelt hen ændrede polariteten på de ekstra 2 faser.

Af andre årsager besluttede man sig for et 3-fase system som vi kender i dag.

Men to faser er nok, og er basis for induktionsmotorer med kondensator i enkeltfase drift.


Du kunne også bare sælge din nuværende søjleboremaskine og så købe en grøn bosch søjle boremaskine som har elektronisk hastigheds regulering (med 2 mekaniske gear) og omdrejnings display.... nypris er ca 1500-1600 kr

Den er godt nok mest til træ, så hvis din nuværende er en søjleboremaskine som står på gulvet og du bruger den til at fræse metal......så er det nok ikke vejen

Hvis du bruger en bette fra harald skrald/ kina så er boschen helt sikkert bedre.


Hvis du taler om en Bosch PBD 40, så besidder jer en, og den er kun egnet til let arbejde i venlige materialer. Den har intet at gøre med en rigtig søjleboremaskine.

Det er lidt som en Dremel vs. borhammer.


Annonce
Bent Andersen skrev den 12-08-2019 20:26:08

Nej, to faser er nok hvis de er forskudt 90 grader. Tænk på sin og cos.

Tesla og Westinghouse planlagde i 1890erne et 2-fase AC system med 90 grader i sammenhæng med deres patent på induktionsmotoren. Det kunne udvides til et 4-fase system, hvor man simpelt hen ændrede polariteten på de ekstra 2 faser.

Af andre årsager besluttede man sig for et 3-fase system som vi kender i dag.

Men to faser er nok, og er basis for induktionsmotorer med kondensator i enkeltfase drift.


 Kan du ikke henvise til princippet i din to fasede motor, hvor faserne er forskudt 90°, jeg kan ikke finde noget om det. Eller du laver lige en principskitse, for jeg forstår det ikke.


fase

https://en.wikipedia.org/wiki/Two-phase_electric_power


Det har intet med en tofaset motor at gøre.


fase

Så har du ikke læst rigtigt.

"The revolving magnetic field produced with a two-phase system allowed electric motors to provide torque from zero motor speed, which was not possible with a single-phase induction motor (without an additional starting means.) Induction motors designed for two-phase operation use a similar winding configuration as capacitor start single-phase motors."


Altså en motor med startvikling. 


fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis