Hastigheds regulering af boremaskinemotor

Jeg en ganske alm. søjle boremakine( bord model) hvor hastighed reguleres med at flytte kilekemmen. det jeg gerne ville have lavet var at man kunne regulere den via strømmen, men det er vist ikke så lige til.

Mvh Jørn

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Går ud fra det er en 230 V motor ned kondensator. Den er svær at regulere på. Med mindre man kunne køre den som 3faset med en frekvensomformer. Så kan man nemlig opretholde moment ved lavere omdrejninger.

Men om det kan lade sig gøre må andre kloge i.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det kan være en 230V motor, som typisk er lavet som en seriemotor. Den kan godt hastighedsreguleres. Men inden vi giver os ud i gætterierne, skal vi lige vide, hvilken motor det drejer sig om. 


fase

Det er en ganske 220v lysnet motor

Vh Jørn

Så kommer det nok igen an på, om det er en "ægte 220 volts motor, med startvikling/slyngkoling, eller om det er en 3x220 volts motor, der køre med kondensator.


Vi prøver igen, i morgen --

Ja det kommer an på typen af AC motor, men du kan jo forsøge at sætte en lysdæmper på som forsøg. 


Elektronikteknikeren
Annonce

Det er formentlig en seriemotor, mage til den som sidder i en støvsuger. Den burde kunne reguleres med en lysdæmper, eller en af de byggesæt, der kan købes.


fase

Alle søjleboremskiner jeg har set har asynkronmotor, enten 230 V eller 400 V.

Serie/universalmotorer ser man mere i håndboremaskiner.


Bent Andersen skrev den 12-08-2019 14:18:30

Alle søjleboremskiner jeg har set har asynkronmotor, enten 230 V eller 400 V.

Serie/universalmotorer ser man mere i håndboremaskiner.

 Nu kan man jo ikke sige, at oplysningerne er overvældende mange, så både du, jeg og andre deltager i en gættekonkurrence om, hvilken motor det drejer sig om. Et billede af mærkepladen er det endnu ikke lykkedes at få. Du siger asynkronmotor og forstår vel derved en 3 faset motor.


fase

Jeg skriver 230 og 400 V, så med asynkronmotor mener jeg 1-faset med kondensator eller 3-faset. Begge er i min optik asynkronmotorer, men ret mig gerne. Måske skulle jeg hellere sige induktionsmotor.


Vi kan vel blive enige om, at en asynkron motor er en tre faset motor, som ved hjælp af en kondensator kan bringes til at køre som enfaset motor ved hjælp af en kondensator. En induktionsmotor er vel en lidt bredere definition eller? I min verden er en enfaset motor en motor, som er konstrueret til at køre på 230V uden ombygning til kondensatordrift. Der findes så mindre motorer, som til kompressordrift (køle- og fryseskabe) er forsynede med en startvikling. Kompressorer hører til tungtstartende maskiner.


fase
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis