Kuldebroer (og fugtbroer i karnap) - hvad gør jeg?

Jeg har et murstens hus fra 1928, hvorpå der i 40'erne er tilføjet en mindre karnap i stuen. Jeg har været i gang med at renovere over en årrække og har blandt meget andet været igennem nyt terrændæk med isolering og gulvvarme, fjernet bløde plader fra indvendige vægge og pudset hvor det trængte, samt fuget hele sydsiden af huset, hvor karnappen er. Fordi der var hul helt ud nogle steder (pga. den dårlige tilstand af puds inde og fuger ude) forventede jeg at de fugtproblemer vi så ville være løst med fugningen ude.  

Da vi fugede opdagede vi desuden at der ingen hulmursisolering var i karnappen (der er leca i hulmuren i resten af huset) og det trak også voldsom fra den. Da den blev isoleret med papiruld fortalte isolatøren mig at der er massive mure mellem vinduerne og i alle hjørner - dvs. også hvor karnappen møder husets lige mur. Altså kuldebroer der vil noget... :( Nå, men i situationen tænkte jeg ikke videre over det...

En eller to sæsoner efter at ovenstående var lavet, opdagede jeg så fugtproblemer på væggene i karnappen og tilstødende mure. Væggene var blot spartlet og malet ovenpå det nye puds. Pudset smuldrer bag malingen og jeg har derfor hakket det af igen. 

Den bare mustensvæg har nu stået der i ca. et år og jeg har observeret at regn på muren udefra betyder at væggen inde bliver fugtig. Jeg overvejer hvad jeg skal gøre...

Kan man f.eks. sprøjte en kemisk barriere ind i muren, hvor den er massiv?

Kan man på anden måde installere en fugtbarriere?

Kan man pudse med f.eks. kalkbaseret puds og maling og lade hele væggen ånde? Hvad gør man så i forhold til varme?

Den rigtig trælse er at skulle pille den ned og genopbygge den - er det nødvendigt?

Så er der muligheden at erstatte den med en ny af glas... Ikke lige min smag, men måske billigere end at rive ned og bygge op igen (det kan jeg ikke selv lave). 

Hvad tænker I kloge og dygtige folk herinde - hvad ville I gøre?

På forhånd tak for hjælp og forslag - også hvis det er til hvilken slags håndværker jeg skal have fat i for at hjælpe her... :)


Kitt
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan dynasylan f.eks. bruges eller skalflex fugtsikring? 

Er der nogen der har erfaringer med produkterne?


Kitt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også