Nyt terrændæk - Grundvand

Hej Alle.

I forbindelse med min udgravning af en garage som skal laves til beboelse - har jeg indtil videre gravet  45 cm ned i gulvet. Planen var 5 cm afretningslagt, 300 mm Super EPS 80 Isolering og så 10 cm beton.

Problemet er bare efter alt det regn vi har fået i sidste uge og weekend er grundvandet på grunden steget hvilket har resulteret i at der er 2-3 cm vand der hvor jeg har gravet ud (vi bor tæt på vandet og området ligger lavt). Det synker nu meget hurtigt igen - men spørgsmålet er om jeg skal gøre noget. De 300 mm isolering er jo til dels kapilærbrydende. Jeg mindes ikke at have problemer med fugt i gulvet i den daværende garage - og det havde kun 10 cm leca nødder under sig.

Det er meget sparsomt hvad jeg finder af oplysninger på nettet - de murer jeg har forhørt mig om problemet siger at man kan indlægge et dræn - men at det ville være at skyde duer med kanoner.

Hvad tænker I?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til beboelse skal du have drænet, så murerne har ret. Det koster selvfølgelig ekstra, men der er ingen vej uden om.

P.S Som ejendomsmæglerne siger: Havudsigt koster kassen (men har lige glemt vedligeholdelsesomkostningerne)   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej

Problemet er bare at hele husets gulve er lavet sådan og der er ikke dræn under nogle af dem og har faktisk heller ikke været det tidligere - og jeg tænker ikke grundvandet står lavere her da garagen er integreret i huset. 

Ja problemet er jo at det ikke kommer gennem soklen for den er helt tør på indersiden - det kommer nede fra og det bliver jo lidt svært at dræne væk

Jeg tror mange nybyggerier her i tiden har problemer med det samme - de graver jo som udgangspunkt længere ned

Men vil perle sten afhjælpe problemet når det er grundvand som kommer nede fra? 

Det har jo selvfølgelig også været massivt med regn i de sidste uger. Haven har også problemer med vandet. 

Jeg kan eventuelt lave et stikdræning ved dog ikke om jeg må føre dette til en regnvandsbrønd. Sådan en er der lige uden for garagen. 

Mener godt du må tilslutte drænet til regnvandsledningen.

Det vil jo hjælpe med perlegrus og drænslanger, så kan vandet ledes væk, så det ikke kommer op i konstruktionen.

Det er jo en forholdsvis beskeden opgave nu, inden der lægges gulv.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis