Er jeg blevet overfaktureret?

Min kæreste og jeg er netop flyttet ind i et ældre hus. Vi havde akut brug for en elektriker for at kunne komme videre med arbejdet i huset. Vi har fået udført følgende arbejde: 2 stk wireless lampeudtag; 1 stk wireless kombi relæ; et stk ledning omlagt. Den samlede regning for 5,5 timers arbejde plus materialer lød på mere end 14.000 kr!! 

Da jeg gennemgik materialelisten fandt jeg ud af, at elektrikeren havde taget mellem 100 til 300% oveni netpris for materialerne. Et wireless batteritryk koster 430 kr - mens elektrikeren tager 980 kr for præcis samme model. Et IHC wireless lampeudtag koster på nettet 748 kr, mens elektrikeren har taget 2062 kr for samme model... osv osv.

Jeg er med på, at håndværkere lægger procenter oveni grossistpris, samt at de skal kunne garantere materialerne i højere grad end netbutikkerne kan, men kan disse priser virkelig være rimelige? Har jeg grund til at brokke mig eller skal jeg bare lægge mig ned og betale?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der sker jo ikke noget ved at spørge om det er de rigtige priser..

Men er det engros priser du kikket, skal du i stedet kikke hvor de er billigst på nettet, og tag så de priser med når du vil handle prisen ned.


Vi prøver igen, i morgen --

De 14000 er med moms? Den “ledning” der er omlagt, hvor lang tid tog det? Du skal skelne mellem brutto og nettopriser - også på nettet. Mange netforretninger leverer produkter, der er billigere end håndværkeren kan købe dem hos sædvanlig grosssist.


 

Det er desværre et meget godt eksempel på, hvad der kan ske, når man ikke har aftalt en pris på forhånd. Jeg tvivler på, at han ville have skrevet de priser i et tilbud eller prisoverslag, for så havde han jo næsten helt sikkert ikke fået opgaven. Men når der ikke er aftalt noget, så vil han jo givetvis hævde, at det er hans normalpriser, og at du bare kunne have spurgt ham på forhånd.

Jeg ville dog helt sikkert gøre indsigelse mod de materialepriser. Som andre er inde på, så er det ikke rimeligt at sammenligne med laveste netpriser - men sammenlign evt. med, hvad tingene normalt vil koste i et ikke-lavpris byggemarked.

GarageOmdanneren skrev den 04-11-2019 16:54:19

Gør indsigelse. 

 Opslaget er fra den 10 august. Mon ik der er fundet en løsning. 


Mvh. Christian M
 

Så er det da ikke så groft som for ca. 20 år siden, hvor jeg betalte næsten 4 gange op fra en gros til detailpris på nogle IHC tryk.
Samme dramatiske kalkulation ser man ofte på VVS artikler. Autobranchen er der lidt mere moderat med ofte 100% avance ift. tyske priser.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis