Afstand af bordbend

Hej. 

Jeg har lige lavet mig set her egetræs sildebens bord. L: 235x b:105x h:4,5

Mit spørgsmål er ang. Bordbene. Hvor langt inde på bordet vil i sætte dem? Og skal jeg have noget afstivning under os? Bordet er lavet på en 22 mm mdf.  

Det ene billede er af bordet og det andet af de bordben vi har bestilt. (Det hvide bord) 😃

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal monterer en sarg for at stabiliserer så langt et bord så det ikke fjedrer. Benene skal monteres så langt ude, at bordet står stabilt, men samtidig passende langt inde så bordet er komfortabelt at sidde ved.

Ottawa borde er meget ustabile hvis de belastes sideværts, og det hjælper ikke med en sang fra de varme lande om sensuelle linier og lignende newspeek der skal dække over et uhensigtsmæssigt design. 

Bordpladen er meget markant, og der ville bordben der modsvarer pladen give et langt mere harmonisk indtryk af stabilitet og styrke.

Din bordplade er harmonisk opbygget med en flot finish, så det ville være synd at bortlede opmærksomheden med noget skrammel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 11-08-2019 06:10:27

Du skal monterer en sarg for at stabiliserer så langt et bord så det ikke fjedrer. Benene skal monteres så langt ude, at bordet står stabilt, men samtidig passende langt inde så bordet er komfortabelt at sidde ved.

Ottawa borde er meget ustabile hvis de belastes sideværts, og det hjælper ikke med en sang fra de varme lande om sensuelle linier og lignende newspeek der skal dække over et uhensigtsmæssigt design. 

Bordpladen er meget markant, og der ville bordben der modsvarer pladen give et langt mere harmonisk indtryk af stabilitet og styrke.

Din bordplade er harmonisk opbygget med en flot finish, så det ville være synd at bortlede opmærksomheden med noget skrammel.

 


Når du siger en sarg hvad mener du så?😅

En sarg er en ramme der fordeler vægten på et bord, og som benene fastgøres til. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 11-08-2019 06:58:38

En sarg er en ramme der fordeler vægten på et bord, og som benene fastgøres til. 


 Åhhh super mange tak for råd!

Jeg giver rantzau ret! De staffeli ben er ustabile og bliver hurtigt skrammende af slagsmål med fødder på gæsterne. Check lige bordstel.dk

Jeg slagtede et gammelt fransk langbord og fik lavet et stel i sort metal til bordet, spm er over 200 cm langt. Specialdesignet incl udtræk og fragt ca 5000,-. 

Hvis su laver en sarg (ramme 70x30 mm) der er trukket ca 200 mm ind fra forkant, bliver bordet stabilt for svaj. Pas på totalhøjden! En kombination af høje/lave personer og tilhørende stole, der skal have plads under bordet og i bredden kan blive et issue. 


 

Annonce

Den type bordben du først havde i tankerne (Ottawa) har den ulempe, at de er for svage og rækker ikke langt nok ud på gulvet så bordet står stabilt - dit bord er trods alt 105cm bredt, hvilket for øvrigt giver et komfortabelt spisebord.

Ottawa benene giver sig når de belastes af en bordplade som din. Vægten af 22mm MDF+ egeparket i dit bords størrelse kan Ottawa ikke klare uden sovsen skvulper over når bordet bruges.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange gak for jeres svar. Har kigget lidt rundt på nettet for at finde et sted man kan købe sådan en sarg. Men kan ikke finde noget. Er eneste mulighed at lave den selv? Altså ved svigermekaniken har et ottawa bord som er 100 bred. Gør de sidste 5 cm så meget? Hvad med at få lavet en form for T jern som går på langs af bordet kan det gøre noget?

Borde kan aldrig laves for solidt.

Hvis nogle så "Fra yt til nyt" på tv, husker de nok den tåkrummende pinlige gennemgang af hvordan man laver småborde af gamle skuffer. 

Først gav kvindemennesket saven skylden fordi hun ikke kunne holde på en fukssvans. 

Derefter monterede hun metalben direkte på skuffernes tynde finerbund, så lortet var ved at skvatte sammen bare en flue landede på det.

Resultatet af det vakkelvorne lort var udsøgt hæsligt.

Det værste var dog at hun at præsenterede sig som arkitekt.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Lort bliver ikke bedre af at smøre mere lort på.   

Du har en flot bordplade - det er dit udgangspunkt. Hold dig til det. Eftermontering af "møbelkrykker" pynter sjældent.

Du har lavet en flot bordplade, så en sarg kan du med garanti selv lave med den ene hånd på ryggen.   

Prøv at løfte svigermekanikkens bord - det er med garanti lettere end dit.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg må prøve mig med at lave en sarg 😃👍

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis