Afstand af bordbend

Hej. 

Jeg har lige lavet mig set her egetræs sildebens bord. L: 235x b:105x h:4,5

Mit spørgsmål er ang. Bordbene. Hvor langt inde på bordet vil i sætte dem? Og skal jeg have noget afstivning under os? Bordet er lavet på en 22 mm mdf.  

Det ene billede er af bordet og det andet af de bordben vi har bestilt. (Det hvide bord) 😃

Hej.  Jeg har lige lavet mig set her egetræs... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

... og tilsvarende solide ben der modsvarer din flotte bordplade.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

HAR du bestilt de tynde Ben?


 

Nej - fastgørelsespunktet af staffelibenene er stadig midten af bordet, så ustabiliteten er den samme. MDF er ikke stærkt nok til at modstå trykket når bordet belastes sideværts.

Sargen stabiliserer bordpladen så den ikke svajer. Bordben skal fastgøres til sargen af ovennævnte grunde. Alt andet er noget fikumdik. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 11-08-2019 08:38:06

Nej - fastgørelsespunktet af staffelibenene er stadig midten af bordet, så ustabiliteten er den samme. MDF er ikke stærkt nok til at modstå trykket når bordet belastes sideværts.

Sargen stabiliserer bordpladen så den ikke svajer. Bordben skal fastgøres til sargen af ovennævnte grunde. Alt andet er noget fikumdik. 


 Så hvis jeg får fat i to sargen placere dem 58 cm inden på bordet da det er midten af midten (235:2=117,5 117,5:2=58,75) og sætter bordbene fast i sargen, vil det kunne klare det?

Annonce

Nej - dit forslag virker efter vægtstangstangsprincippet. Nu er det bare sargen og ikke benene der vrider MDF pladen fra hinanden.

Sargen er en rammekonstruktion der stabiliserer bordpladen. Benene bærer vægten, og der er sammenføjning mellem sarg og ben afgørende for stabiliteten - undladelser vil uundgåeligt få bordet til at rokke.

Anslaget mellem ben og sarg skal være tilstrækkeligt højt til at bære de sideværts påvirkninger, og sargens smalflade skal fastgøres omhyggeligt til bordbenene, men sargen behøver ikke være lige høj på hele langstykket.

Sammenføjning af sarg og ben udføres bedst og lettest som tapsamling.

P.S. Specielbeslag i metal er for de fumlefingerede der ikke kan håndterer snedkerværktøj.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 11-08-2019 10:50:32

Nej - dit forslag virker efter vægtstangstangsprincippet. Nu er det bare sargen og ikke benene der vrider MDF pladen fra hinanden.

Sargen er en rammekonstruktion der stabiliserer bordpladen. Benene bærer vægten, og der er sammenføjning mellem sarg og ben afgørende for stabiliteten - undladelser vil uundgåeligt få bordet til at rokke.

Anslaget mellem ben og sarg skal være tilstrækkeligt højt til at bære de sideværts påvirkninger, og sargens smalflade skal fastgøres omhyggeligt til bordbenene, men sargen behøver ikke være lige høj på hele langstykket.

Sammenføjning af sarg og ben udføres bedst og lettest som tapsamling.

P.S. Specielbeslag i metal er for de fumlefingerede der ikke kan håndterer snedkerværktøj.   

 Og hvad er det for nogen specialbeslg?😅

Glem dem - de fungerer alligevel ikke i dit tilfælde. Der er ingen grund til at beskrive noget fikumdik der ikke virker ordentligt.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Bordbene ser sådan her ud oppe under bordet

Svaret er stadig det samme: Løsningen er noget fikumdik.

Du afgører selvfølgelig selv hvad du vil bruge. Jeg viderebragt mine erfaringer, og nu må du så gøre dine egne. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis