Vacuum isolering (evt Kingspan Optim-r) og gulvvarme

Hej alle

I min kig efter hus er jeg faldet over et hus med kælder og har et ønske om at i så fald ville den skulle have en overhaling. Har kigget på mange løsninger heriblandt gulvvarme, og for at det ikke skulle være rent tilsæt og en skyhøj varmeregning, ville det kræve en udgravning og understøbning af 115 kvm kælder, dette vil koste spidsen af en jetjager og tage urimeligt lang tid.

Kiggede derfor også andre løsninger og har læst lidt om Vacuum isolering heriblandt Kingspan's Optim-r, det jeg dog ikke har kunne finde meget om er denne type isolering sammen med gulvvarme lavet oven på betondæk, tænker på en læsning med en bund af Optim-r med Roth compact eller Uponor Minitec oven på, så der også vil kunne ligges klinker.

Hvilke udfordringer og muligheder ser i både produktet samt den foreslåede løsning, altså foruden prisen ;-)

Glæder mig til at høre kommentarer og om der evt er nogen der har erfaring med disse vacuum isoleringer

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slet ingen indspark? :-)

Du får ikke så mange inputs da det er et relativt ukendt produkt. Producenternes info  bag disse “vidunder” produkter er typisk mangelfulde og mest af teori fremfor praksis.

I Uk anvender de Kingspan ofte, men selv der er isover, rockwoll osv. stadig det mest brugte.

Den store udfordring med vakuum isolering er at det ikke er muligt at skære det til på pladsen, det skrumper, det mister isoleringsevne over tid samt prisen er urealistisk.


Henrik

Hej Henrik

Tak for respons, er godt klar over at det ikke er så udbredt, også derfor gerne høre holdninger så vel som erfaringer, prisen er uhørt høj, Ja. Men hvis alternativet er en opbrydning af betonlag og understøbning af fundament både yder- og indervægge, Så kan det jo godt "svare sig"

Kan godt se der har været noget med levetiden tidligere. Men så også at Teknologisk havde været ved at kigge på det sidste år, ikke kun som husisolering men også til frysere mv. Og der var holdningen at det var blevet bedre, men at man stadig skulle være påpasselig.

Og kan se at de er begyndt at lave nogle plader som kan skæres til til kanterne, ved så ikke hvad det betyder for disse pladers funktion, både med isoleringsevne, deformering over tid mv.

Tanken er blot at det er væsentligt mindre arbejde end alternativet.

Er nysgerrig på den løsning du beskriver @rfjensen, da jeg står i en lignende situation. Er du kommet videre med projektet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis