Ska bare li ha det regnet ud ?

Mon der er nogle der har et forslag til om det er spildte penge eller hvor kraftigt anlægget skal være.

Jeg har et ældre hus på 85 kwm , som i dag er opvarmet med et brændefyr på 30kw ,den holder huset varm i hele døgnet på ca20-23 grader i opholdsrummene ,og har en 1160 liters buffertank tilsluttet.

 I vinter tiden bliver der tændt op hverdag ,sidst på eftermiddagen og slukker igen ca kl 24.00 ,da opnået varme plus reserven er ok .

Så er nu regnestykket ,hvor stor eller lille luft til vand varmepumpe skal der til dette for at kunne trække huset ,hvis der ikke fyres overhovedet.

De nye vacuum solfangerrør paneler ,hvad mon de kan trække til sådan et hus ,der er sol dækning på grunden det meste af dagtimerne ,hvis vejret er til det.





19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke regne det fuldstændig ud for dig - men nøglen her er især vinkel fremløbstemperatur de kører med i det nuværende system. Dette tal er ikke hvilken temperatur der er i dine stuer, men hvor varmt vandet er når det forlader fyret og kører ud mod radiatorerne. Formentlig er den temperatur indstillet et sted i dit nuværende system.

Humlen med varmepumper er at de er mest effektive ved lave fremløbstemperaturer (30-40 grader), men mangle gamle varmeinstallationer er dimensioneret (altså antal radiatorer, størrelse, placering mv.) til at kører med 50-60 grader fremløb. Hvis du sætter et luft til vand varmepumpe på et system der er dimensioneret til 50-60 grader fremløb så får du enten et ganske koldt hus eller en meget høj elregning


Ask
uldal skrev den 10-08-2019 22:03:47

Undskyld jeg blander mig, men kan man ikke blot udskifte radiatorerne med anden volume?

 Jo, det kunne man, men så er det ikke sikkert tilslutningen til radiatorerne passer, og så skal det laves om. Det griber om sig.


fase

Og det er heller ikke sikkert der lige er plads til markant større radiatorer mv. 

I sidste ende så er varmepumper rigtig gode når man har gulvvarme hvilket jo sjovt nok giver et rigtig stort areal varmen kan afgives fra. Når man har radiatorer bliver arealet altid væsentligt mindre også stiger den nødvendige fremløbstemperstur, hvilket så igen forringer økonomien i varmepumper. 

Sandheden er, desværre, at varmepumper er bedst egnet til velisolerede huse med gulvvarme. Har man andet er chancen for at en anden opvarmningsform er billigere ganske høj. 


Ask

Mange tak for de gode indslag, jo jeg har kun radiatorer i huset og måske nytter det ikke med en varmepumpe, når brænde fyret opnår en drifttemperatur på 72 grader åbner ventilen til varmtvandsbeholderen, og varmer den op og lukker igen når temp daler, så har vi varmt vand også selvom huset mangler varme når fyret er brændt ud, men buffertanken køre konstant med en alpa 2 pumpe, alt virker som det skal, men her på landet, har vi ikke fjernvarme chancer, så måske nogle vacum paneler kan hæve buffertanken hen over dagen, så der ikke skal bruges så meget træ 🤔

Annonce

Du må prøve at se med hvor lav en fremløbstemperatur du kan køre med på de kolde dage. Den øvelse kræver nok du holder liv i fyret noget længere tid. 


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Min fremløbs temperatur ligger på Ca 22 til 28 grader, i vintersæssonen, sidst på eftermiddagen Ca. Kl 15.40, her bliver der tændt op igen i brænde fyret, som så sparker buffertanken op igen til ca72 grader som så holder til næste dag hvor vi ender med denne fremløbstemperatur, Alpha 2,pumpen køre her ikke på fuld watt men holder sig på de 5watt, så spørgsmålet er, skal jeg slå til med evt, 60stk wacuumrør systemet, istedet for en luft/vand kompressor, jeg har for lidt jord til nedgravning af jordvarme rør

Du kører formentlig uden Shunt. Ville det være forholdsvis let at monterer en Shunt? Så du kunne kører med en forholdsvis ens fremløbstemperatur. Du undgår derved større varmetab ved de høje fremløbstemperaturer. Den store besparelse er det selvfølgelig ikke.

Din bufferbeholder, er det med nogen form for indbygget spiral? Din opvarmning af varmt vand, hvordan foregår det?

Din ekspansionsbeholder hvordan er den? formentlig open, hvad med størrelsen?

Hvis du ikke har spiral i bufferbeholderen skal du kører wacumrør systemet over en varmeveksler, med tilhørende pumpe. Ligeledes skal der en forholdsvis stor ekspansionsbeholder til wacumrør systemet, gætter på min 50 liter måske 100 liter, pga. den høje temperatur i systemet. Hvad med plads til alt dette?

Det med at varmepumper er ideel for gulvvarme og ikke for radiator, er ikke som sort og hvidt. Har selv varmepumpe, til kun radiatorer, fremløbetemperaturen i vinterperioden ligger på ca. 33-35 gr. Hvis det er meget koldt, -10 til -12 gr. kan fremløbet snige sig op på ca. 38 gr.

Under alle omstændigheder, i værtfald i min optik, vil wacumrør systemet ikke være nogen dårlig ide, særligt når du har bufferbeholder.

Der er også noget, der hedder vertikal jordvarme, (termisk boring). På kort sigt en stor udgift, men på langt sigt ikke så dårligt endda.


Min buffertanken på 1160 liter indeholder ikke nogen form for spiral, men fra buffertanken går den varme vand også til en 100 liters varmtvandsbeholder med spiral til bad/køkken, ved brænde fyret, er der en ladeventil med pumpe som åbner ved 72grader og en balance ventil, hele anlægget er med tryk expansion og i fyret sider spiral som nødkøling, så fyret ikke koger, heldigvis aldrig sket, 100 liters varmtvandsbeholder har temperatur ventil så det varme vand ikke køler ned efter fyret er brændt ud. 

Buffertanken står for sig selv i et udhus, med chance for udtag nedad siden, så her kan jeg forstå kan monteres varmeveksler på siden af den

Jeg tvivler meget på at 60 vakuumrør vil kunne bidrage med særlig meget, når du har brug for det. Det er jo om vinteren, hvor dagene er korte og solen står lavt, der er det største behov for supplering og der yder solvarme næsten ingenting.

Afhængigt af husets ruminddeling, så kunne en luft-til-luft varmepumpe måske være et supplement til brændefyret, investeringsmæssigt er det jo rimeligt overskueligt.

Naturligvis ikke helt optimalt, da der ikke gives rabat på strømmen, når varmepumpen ikke er primær opvarmning.

Har du ikke overvejet et pillefyr, som supplement til dit brændefyr, den kombi har jeg selv, og det fungerer jo fint. Pillefyret kan sættes til at starte af sig selv, når buffertanken til brændefyret er tømt for varme.



Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis