Ska bare li ha det regnet ud ?

Mon der er nogle der har et forslag til om det er spildte penge eller hvor kraftigt anlægget skal være.

Jeg har et ældre hus på 85 kwm , som i dag er opvarmet med et brændefyr på 30kw ,den holder huset varm i hele døgnet på ca20-23 grader i opholdsrummene ,og har en 1160 liters buffertank tilsluttet.

 I vinter tiden bliver der tændt op hverdag ,sidst på eftermiddagen og slukker igen ca kl 24.00 ,da opnået varme plus reserven er ok .

Så er nu regnestykket ,hvor stor eller lille luft til vand varmepumpe skal der til dette for at kunne trække huset ,hvis der ikke fyres overhovedet.

De nye vacuum solfangerrør paneler ,hvad mon de kan trække til sådan et hus ,der er sol dækning på grunden det meste af dagtimerne ,hvis vejret er til det.





Mon der er nogle der har et forslag til om det er... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg foretog nok en fejl investering i tidernes morgen, da vi forhørte kommunen om der nogen sinde kom fjernvarme til landsbyen og det gjorde der ikke, så investering i et baxifyr til mange penge, og nu idag tilbudt fjernevarme, pris 120.000 for huset s installation plus 2700 i årligt afgift for ledning/levering ind til huset, så det kan jeg selvfølgeligt købe meget strøm for istedet, 🙄

For opvarmning af 1000 liter vand 1 grad, bruges ca 1,16 kwh.

Hvor lang tid kører du udelukkende på bufferbeholderen, uden tilskud fra brændefyret?

Hvis, ud fra dine oplysninger, sætter det til 8 timer, giver det følgende varmetapning fra bufferbeholderen:

1,16 (bufferbeh 1160L) x 44 ( deltatemp 72-28) x 1,16 KWh = 59,2 KWh (på 8 h )

I gennemsnit pr. time = 59,2 KWh/ 8 h = 7,4 Kw

Hvis en varmepumpe kun skal køre 50% af tiden, medfører det en varmepumpe på 15KW (7,4x2)

Hvis en varmepumpe kun skal køre 60% af tiden, medfører det en varmepumpe på 12KW (7,4x1,66)

En varmepumpe der kører 100% af tiden er meget risikabelt, særligt med Luft da der så ikke er tid til afrimning.

Vedr. radiatorerne hvilken type har du i huset? (Nu til dags plade radiator eller gl. type)

Er det 1 eller 2 streng system?

Hvor meget brænde bruger du om året?

Jeg vil nødigt offer penge på/til fjernvarme.

Ud fra min egen erfaring, dog med alm. solpaneler, gætter jeg på at du kan hente 5.000- 8.000 KWh ned fra 60 wacumrør.

Prøv at spørge "Varmt Vand Fra Solen" https://www.varmtvandfrasolen.dk/  Niels Lyck har stor erfaring med solvarme, han burde kunne sige et bedre KWh-tal end mit.


Jeg bruger Ca 650kg grantræ pr. Måned og fyret kører i Ca. 8timer i døgnet, mange tak for de gode input jeg vil forsøge at undersøge det du nævnte, 

Jeg glemte helt at nævne at systemet er etstrengs varmeanlæg

Fandt lige dette på internettet. 1 kg brænde svarer til ca 0,5L fyringsolie. Når det er i kg er brændeværdien, stort det samme, uanset type af brænde.

Det giver så ca. KWh pr år:

650kg x 12 mdr. x 0,5 L olie x 10 (1Liter olie giver ca 10KWh) x 0,65 (ca virkningsgrad på fyr) = 25350 KWh pr. år

Såfremt/hvis en varmepumpe med SCOP på 3,2 giver det 25350 KWh/3,2 = 7922 KWh/år

Hvis/såfremt El-prisen sættes til 1,75 Kr/KWh giver det 7922 KWh x 1,75 Kr/Kwh = 13864 Kr/år. Hvordan er 13864 Kr. i forhold til dit brændeindkøb?

Hvor mange pladesektioner (tykkelsen) består dine radiatorer af? Har selv skiftet nogle radiatorer fra 1 pl til 2 pl, og fra 2 pl til 3 pl.

Hvor mange radiatorer har du i alt? 

Et-strengs system er nok ikke det optimale, men det afhænger selvfølgelig af rørstørrelsen. At skifte alle radiatorerne er heller ikke billigt.

Du er ferm til regning, min brænde pris ligger på lidt over 12.000kr årligt med den vinterpris som vi har haft. 

Af radiatorer ialt har jeg 8stk, huset er på 85kwm fordelt på kælder og 1etage,bungalow hus, 3stk. dobbelt radiatorer i stuen som er 540x1980mm, 540x1780mm, 540x990mm. 

Køkkenet 2stk også dobbelt, 400x960mm, 570x800mm

Kælderen 3stk.som alle er enkelt plade 

1stk. 600x740mm

2stk. 600x1780mm

I badeværelset er der gulvvarme samt håndklædetørren kører også via centralvarmen

Det er vist lidt op ad bakke. 

Måske min tidligere skønnet El-pris er lidt højt sat. Samt virkningsgraden på fyret, det afhænger af din skorstenstemperatur, har du et indtryk af hvor vi ligger?

Prøver med en ny beregning, El-pris 1,4 kr/KWh, virkningsgrad på fyr 0,55 :

650kg x 12 mdr. x 0,5 L olie x 10 (1Liter olie giver ca 10KWh) x 0,55 (ca virkningsgrad på fyr) = 21450 KWh pr. år.

Såfremt/hvis en varmepumpe med SCOP på 3,2 giver det 21450 KWh/3,2 = 6703 KWh/år

Hvis/såfremt El-prisen sættes til 1,40 Kr/KWh giver det 6703 KWh x 1,40 Kr/Kwh = 9384 Kr/år. 

Som ny overslagsberegning viser er der stadig ikke meget økonomi i at skifte til luft-vand varmepumpe.

Hvad vil varmeudgiften blive på fjernvarmen?

Fjernvarme blev der aldrig sat et forbrug, da vi sagde nej til dette, efter at have investeret i brænde fyret, 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis