Råd i bjælke

Hej. Nu er jeg ikke den store gør det selv mand så bruger nok ikke rigtige udtryk.  Jeg har et hus med built uptag der er lagt på 2004 så jo stadig ret "nyt". Men har bemærket et spær eller bjælke eller hvad det hedder hvor der lader til at være råd i den del der stikker ud.  Se billede.  Så det er en bjælke der understøtter taget men så vidt jeg kan se er det kun delen der stikker ud der er råd i.  Kan man save det stykke af   og bør man sætte nyt stykke på eller har det ikke reel funktion? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du kan save det stykke, der rager ud, af, og købe en inddækning, hvis der ikke er en i forvejen, som du sætter på som beskyttelse mod regn. Du bør save enden skråt af, som f.eks., at du rammer den del, hvor malingen slutter.


fase

Hvis du er smart, så smøger du ærmerne op og skærer alle spærrende af indenfor sternen.

Men denne kan repareres. Skær af i skiver, til du støder på frisk træ hele vejen op. Derefter går du ca 15 cm længere ind og saver lodret halvvejs gennem spæret. Nu saver du vandret fra det lodrette snit ud til enden. Du køber en stump tømmer i samme dimension og kopierer, det stykke du har savet ud.

Giv det en omgang med filen til det passer og smør alle kontaktflader med montagelim. Klæb stumpen fast. Derefter sætter du to-tre undersænkede skruer op nedefra i stumpen, op i spæret. Lim en træprop i skruehuller og mal. En god ting ville være, hvis du enten tegnede profilen af dine spærende op eller blot tager mål, og får en blikkenslager til at lave zink-endestykker til dem. Det beskytter yderligere.

Udskiftningen er selvfølgelig kun, hvis undersiden er rådnet længere ind.


 

Super tak for svar.  Jeg tænkte også det kunne fixes.  

Undskyld bonus spørgsmål.  Kan jeg godt skærer af lidt længere end ind det der stikker ud fra overhæng? Kan godt se ud som om den er beskadiget lidt ind under overhæng 

Ja endeligt! Det er vigtigt at al råd er væk. Der bliver måske lidt “fixing” over det afskårne stykke, i beklædningen. Men spæret har rigtig godt af, at komme i læ. Se forøvrigt en anden tråd, Danielwj har lavet. Samme issue.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også