Gulvafløb med dårligt aftræk

Hejsa,

Efter at have boet i huset et par år er det nu sket et par gange at en gulvrist i vores primære badeværelse er begyndt at løbe over. Gulvristen er sluttet til et badekar og vores håndvask. Huset er fra 1987, men jeg vil tror at løbene her er renoveret i 2005. 

Jeg har hevet risten af og hældt godt med kogende vand og lidt sulfo derned. Det har hjulpet en del og nu kommer den næsten "i bund". 

Jeg undrer mig dog over at der hverken er vandlås på vasken som er sluttet til (igennem væggen) eller noget vandlås på dette afløb. Burde der ikke være det?

Der er synligt skidt og snavs i bunden, men jeg kan ikke mærke hvor vandet burde løbe hen. Jeg har haft en afløbsrenser i bunden og makket rundt uden at ramme "hullet". 

Er det noget man skal have en kloak-doktor bør spule igennem eller kan jeg gøre noget selv?

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nede på kanten ser det ud til at der sidder en lille halvring. Det kan være et håndtag der kan løfte vandlås koppen op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det du har fotograferet et netop en vandlås. Du kan jo se vandet i låsen.

Jeg ser ikke nogen ring på fotoet dog.

Bare tag fat. Fingerne ned og riv vandlåsen op. Bank den eventuelt løs med en lille hammer og noget langt der kan nå derned, en mejsel etc. Du kan altid købe en ny vandlås hvis den skulle gå til.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ev elmand skrev den 09-08-2019 20:37:25

Nede på kanten ser det ud til at der sidder en lille halvring. Det kan være et håndtag der kan løfte vandlås koppen op.

Jeg kan godt se hvad du mener. Har været ude med en lille spidstang og prøve at hive lidt i siderne, men der er ikke noget der minder om en halvring (så skal den være knækket af). Det er også som om der er lidt en kant rundt der og den er lidt skæv, men den giver sig ikke rigtigt (jeg turde ikke hive hårdt til af frygt for at smadret det hele :D)

Jeg fik kradset lidt snavs af og kan se at der står jafo på den nederste del af plastiken.

christiannielsen skrev den 09-08-2019 20:49:51

Det du har fotograferet et netop en vandlås. Du kan jo se vandet i låsen.

Jeg ser ikke nogen ring på fotoet dog.

Bare tag fat. Fingerne ned og riv vandlåsen op. Bank den eventuelt løs med en lille hammer og noget langt der kan nå derned, en mejsel etc. Du kan altid købe en ny vandlås hvis den skulle gå til.

 Modtaget! Jeg prøver   

Hvis der er noget der burde kunne give sig, så er det kalket fast. Det bliver ikke nemmere af at man skal ligge inde under et skab og kun lige med fingerspidserne kan nå underkanten af vandlåsen. 

Jeg har forsøgt at se hvilken model af jafo det er for at vide om jeg hiver det rigtige sted. Mit bedste bud er lige nu på indersiden af den røde ring i billedet


Så vidt jeg kan læse er afløbsrens no-go, men kan man ikke fyre en liter husholdningseddike derned og håbe at det løsner lidt op for det hele?

uldal skrev den 09-08-2019 21:42:34

Jeg kan se der er kanter nede i skålen. Tag en lægte eller andet træ, sæt enden ned i og drej.

 Ikke forstået  

Jeg går ikke ud fra det er dem her du mener.

Vandlåsen starter ved de røde ring. Som tidligere skrevet, tag noget og bank den løs ved den røde ring. Bank kun inden for den røde ring.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
TRLC skrev den 09-08-2019 21:46:32

vidt jeg kan læse er afløbsrens no-go, men kan man ikke fyre en liter husholdningseddike derned og håbe at det løsner lidt op for det hele?

 Alt er jo muligt men eftersom du skriver at afløbet er tilsluttet et badekar så er der jo en rimelig chance/risiko for at der sidder en del hår i det afløb der.

Vi har i vores bruseniche noget lignende og den vandlås har jeg oppe, nok en gang årligt for at få den tømt, da jeg har 2 langhårede bæster som er rigtig gode til at fylde den op med lange hår og de bliver mig bekendt ikke "spist" hverken af afløbsrens eller andet.


Som andre også siger, du må se at få den vandlås løsnet og når den så skal ned igen så sørg for at den gummiring der sidder på ydersiden bliver smurt med noget passende vandfast smørelse så den er til at få op igen næste gang.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis