Rentabel at lægge gulvvarme

Hej,

Vi har købt et hus fra 77, og iht. til byggetegningerne består vores terrændæk af følgende:

- 100 mm beton
- Plastfolie
- 50 mm pladebatts
- Plastfolie
- 200 mm Singles

Har prøvet at lave et U-værdis beregning ved hjælp af Rockwool energidesign, som kommer ned på 0,19 W/(m2K). Jeg er bekendt med at reglerne foreskriver en U-værdi på 0,1 W/(m2K), men da vi ikke ønsker at skulle til at bryde hele terrændækket op for at efterisolere, og vi har kun 50 mm over terrændækket til evt. etablering af gulvvarme og gulvbelægning.

Hvordan finder jeg ud af om det er rentabel at etablere gulvvarme oven på det eksisterende terrændæk, og hvad siger lovgivningen iht. dette?

Håber nogle kan hjælpe :D

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din beregnet U-værdi på 0,19, hvordan er du kommet frem til det? 

Min beregning, i Rockwool Energidesign, siger 0,32 for ovennævnte nuværende 100 mm beton, 50 mm pladebatts og 200 mm singles.

Du er nødt til at "bide i det suger æble" og bryde terrændækket op, hvis du ønsker at lave økonomisk ansvarlig gulvvarme.


GSH skrev den 09-08-2019 09:57:19

Din beregnet U-værdi på 0,19, hvordan er du kommet frem til det? 

Min beregning, i Rockwool Energidesign, siger 0,32 for ovennævnte nuværende 100 mm beton, 50 mm pladebatts og 200 mm singles.

Du er nødt til at "bide i det suger æble" og bryde terrændækket op, hvis du ønsker at lave økonomisk ansvarlig gulvvarme.


 Kan være jeg har brugt de forkerte materialer, er endnu ikke helt skarp i programmet. 

Så du vil anbefale at grave det hele op eller kun lægge gulv belægningen om og beholde radiator varme?

Hvilket gulv skal i have oven på betonen? 


Elektronikteknikeren

Når man etablerer gulvvarme skal man følge nye bestemmelser og må ikke gå på kompromis som følge af rentabilitets beregninger. De eneste der kan lovliggøre kompromis er konstruktions principper som f.eks. at grave under bund af sokkel. 

Karl Smart : Gulvvarme vil altid tabe o.s.v. 

Og Radiatorer vil altid tabe imod en kamin midt i lejligheden, 

Og en kamin midt i lejligheden vil altid tabe til ingen varme og bare bruge en Harboøre habit o.s.v. 

Gulvvarme og ekstra isolering i gulve hører jo uløseligt sammen. Og med hensyn til komfort så er både gulvarme og radiatorer bedre end Harboøre habit alene.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ev elmand ....Jeg citerer bare hvad du selv har skrevet angående gulvvarme contra radiatorer .......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Gregeren skrev den 09-08-2019 11:25:28

Hvilket gulv skal i have oven på betonen? 

 På baggrund af hvad vi selvfølgelig kan læse alle steder, og at ovenstående kommentar jo kun bekræfter det. Ender vi nok med ikke at ligge gulvvarme overhovedet, men derimod en underlagsplade (marathon super) og derpå noget kork gulv med vinyl overflade (marmoleum click)

kunne man evt lave en opbygning hvor man lægger 30-40 mm super isolering med spor til slanger, og i disse spor placere en varme fordeler plade ?.

læs evt denne som under punktet vacuspeed nævner en senarie præsist som dit hvor produktet kan anvendes.

https://www.skanacid.dk/isoleringsteknik/produkter/vacupor-vakuum-isolering/


oven på dette kan man lægge et lamelparket klikgulv således at total højde bliver ca 50 mm.

(ps personligt vil jeg altid gå i en KÆMPE stor bue uden om laminat gulve, trods sælgerens rosende ord for egenskaber....)

NielsChr skrev den 10-08-2019 00:14:31

(ps personligt vil jeg altid gå i en KÆMPE stor bue uden om laminat gulve, trods sælgerens rosende ord for egenskaber....)

 Jeg elsker squ vores laminat gulve 😀

Utrolig nemt at gøre rent og virkelig slidstærkt.. Men. Hvis man er en person der godt kan lide at se materialers patina skift over tid så må man ikke vælge laminat gulve. De ser ens ud år for år.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis