Istandsættelse bekymring

Hej,

 

Jeg skal have lavet gulvvarme, ny gulv, mv.

På billedet kan i se nogle huller i nederst i terrænet. De er vis en form for udluftning. Udvendigt er mursten og gasbeton indvendigt. 

De vil støbe med beton efter gulvvarmen er lagt. Det betyder at disse huller vil lukkes.

Tror I det vil forårsage problemer såsom grundvand, mv? Jåndværkeren mener ikke at det vil forårsage problemer.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvornår er huset opført? Er gasbetonen monteret efterfølgende eller er det en bærende bagmur? Er der tilstrækkelig isolering under betondækket? Hvad havde du forestillet dig som værn mod kuldetab i forbindelse med gulvvarmen?

Der er en lang række spørgsmål der skal afklares før vi kan give brugbare råd.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har brug for noget rådgivning her i Ishøj, hvis nogen vil stikke hovedet forbi. Betaling kan arrangeres.

Et hus fra 1971 er ofte opbygget af gasbetonelementer som bærende bagmur, hvor murstenene er en skalmur. Så vidt så godt, men ...

Byggeskadefonden har betænkeligheder ved metoden, da fejl under opførelsen er mange. Det anslås at fejlprocenten fra 70'er huse er så høj som 90%, så spørgsmålet om udluftning kan ikke umiddelbart besvares uden en grundig undersøgelse.

Hvad ligger der af isolering under betondækket? Er der intet gjort siden 1971, er isoleringen helt sikkert ikke tidssvarende. 

Er der ingen sætningsskader, formodes det at funderingen er i orden, og så vil jeg absolut anbefale at bryde det gamle betondæk op, og få en isolering mod terræn der opfylder dagens krav med en komfortabel margen.

Derefter ville jeg overveje en let konstruktion med gulvgips frem for indstøbte gulvvarmeslanger i beton. 

En let konstruktion er lettere at styrer når temperaturen i rummene pludselig ændrer sig. Det ses ofte ved efterisolering når solen bryder frem bag skyerne, da 70'er huse ofte har store vinduespartier.   

En let gulvkonstruktion spiller desuden bedre sammen med moderne opvarmningsformer som er fremtiden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg tror ikke hullerne er tænkt som udluftning, nok mere at man har glemt at støbe dem til. 

Som Rantzau skriver kan det være problematisk med "tung" gulvvarme i et ældre hus, specielt hvis der ikke isoleres under betonen. 

Hvis der støbes skal væggene sikres mod opfugtning nedefra. 

Annonce

Rantzau, kunne du være interesseret i et kig forbi? Det ligger i Ishøj

Jag skal på skydebanen i morgen tidlig, og Ishøj er ikke så langt forbi. Send en PB med adressen, så kommer jeg forbi ca. kl. 13:00

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er så fedt. Jeg kan ikke sende privat beskeder, da jeg ikke har været medlem længe nok. 

Ligger det her og sletter senere. 

[ADRESSE SLETTET]

Det er noteret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Rantzau, håber du ringer inden, da vi bor der ikke endnu. Men er i nærheden

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis