Gammelt stik til komfur

Hej 

Er der nogen der kan sige mig hvad det er for et stik som både vores vaskemaskine og meget gamle komfur er tilsluttet? og skal vi have en elektriker til at sætte det nye komfur til? eller det noget man selv kan ordne? 

Håber i kan hjælpe :) 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke et stik men en direkte kabel tilslutning.

Ring til den lokale 50Hz mekaniker og få tilsluttet det nye, eller sluk strømmen til stikket og genbrug kablet til det nye. for den ende må man godt pille i uden autorisation. er du usikker ring til elektrikeren.

og uanset hvad elektrikkeren siger, så er det helt frivilligt om du vil udskifte noget da det var lovligt dengang det blev lavet men (formentligt) ikke er det mere pga. trækaflastnings typen.


Jacob

Velkommen på LDS

Det er ikke en direkte tilslutning men en afbryder af fabrikat NES. I øvrigt en ganske udmærket og holdbar afbryder. 

Man kan slukke på tangenten. Det er ganske lovlig at tilslutte i den som privat person. Det kan være tilrådelig at slukke ude ved sikrings gruppen også. Ellers er der  strømførende klemmer i den ene side.

Du skal være opmærksom på at det er en ældre installation og derfor er det ikke sikkert at farve på ledninger er som de er i dag.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så tager jeg fejl.

Det har jeg gjort mange gange før, og det vil ske igen.

Men jeg må lige høre, hvad er forskellen på dette udtag og udtaget efter andre udtag, som f.eks. en drænpumpe? Der sidder også en afbryder foran "tilslutnings dåsen" med varierende afstand fra 0cm til mange meter.


Jacob

Der er ret stor forskel på smagen på tallerkenen om det kommer fra komfur eller fra drænpumpe     

I forhold til at tilslutte som privat person er der ikke nogen forskel. Du må også hænge en lampe op i et udtag hvor der sidder en afbryder foran. Du må også uden afbryder da gruppeafbryder stadig er der. 

Kodeordet her er brugs genstande og bevægelig ledning. Hvor imod den fasteinstallatione er autorisations krævende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Drænpumpen står i baghaven i min egen have og holder vandet ude af kælderen. ledningen er blød. drænpumpen er dobbelt isoleret og derfor ikke jordet.

Jeg må indrømme at jeg kan ikke se forskellen. komfuret og drænpumpen er begge lige fastmonteret.


Jacob
Annonce

Hvad mener du med fastmonteret. De to brugsgenstande er forsynede gennem en bøjelig tilledning, som du selv monterer og afmonterer til og fra den faste installation, som er skillepunktet. Jeg kender af gode grunde ikke din tilslutning af drænpumpen, så den kan jeg ikke udtale mig om. Fastmonteret betyder, at der skal bruges værktøj for at demontere, hvor der ved stikkontakttilslutning ikke skal bruges værktøj.


fase

Jeg skriver netop der ikke er nogen forskel. 

Nu må vi passe på ikke at spamme tråden med alt mulig andet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis