Male fliser hvide - bliver resultatet pænt?

Hej

Vi har nogle brune fliser i bunden af et par vinduer i stuen. Er der nogen der ved om det er muligt at male dem hvide, med et flot resultat til følge?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja da, det er muligt at male dem. Du skal dog bruge noget special maling. Spørg din farvehandler. 

Jeg malede fliserne i mit køkken for 21 år siden. De står stadig hele uden afskalning el. lign. De er også malet med special maling der giver en ekstrem hård overflade der tåler både skuresvamp og rengøringsmidler.

Om det er pænt er nok et spørgsmål om temperament. 


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Jeg har malet badeværelses klinke vægge (ikke vådområde) med ganske almindelig plast maling glans 90.

Det handler om forarbejdet skal være i orden. Først rengøres der grundigt i flere omgange med salmiakspiritusvand. Så grundes overfladen 2 gange, og derefter 2-3 toplag med en let mellemslibning.
Det vigtige er hærdetid. Læg mærke til at jeg ikke taler om tørretid, da det er 2 forskellige ting. Jeg ventede 14 dage i mellem hvert lag for at sikre mig at malingen er hærdet ordenligt op inden slibning og det næste lag kom på.
Du kan tjekke om malingen er hærdet godt nok, ved at presse en negl i. Hvis neglen laver et mærke, er malingen ikke hærdet.
    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Fliser males med "spærre grunder" INDEN yderlligere maling har selv gjort det mef flot resultat


"AUTOELEKTRIKEREN"

tror det ville være pænere hvis du bankede dem af monterede en vindueskarm/vinduesplade...

micko skrev den 08-08-2019 21:20:32

tror det ville være pænere hvis du bankede dem af monterede en vindueskarm/vinduesplade...

 Helt enig !!


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Tak for svarene. Jeg tror at planen bliver at male dem hvide i første omgang og hvis vi ikke er tilfredse med resultatet, sætter vi en ny plade i.

Hej Humseper,

Har du allerede overvejet at bruge kridt maling? Det har jeg fået rigtig flotte resultater med. Der er massevis af billeder på fx pinterest af folk som har malet alle mulige fliser og gulve med det.

Her er en beskrivelse hvordan man kan male gulve med acrylgulvmaling. Jeg synes det er også et veldig flot resultat: https://etlivmedcancer.dk/renovering-gamle-grimme-klinker/ 

Jeg kunne godt tænke mig at se et billede af dine resultater, når dit projekt er afsluttet :)

Husk at bruge tid på at vælge den rigtige nuance af hvid til fliserne.
Du kan F.eks. finde lidt hjælp her: Farvekort hvid

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også