Rævelort

Er det mon en ræv der har skidt i mit kartoffelstykke

https://ibb.co/9nM3jX1


jvk
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rævelort er mørkere og plejer også at indeholde hårrester.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du er heldig Gratis gødning. Det kan vel være naboens hund.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Afføring fra rovdyr som hund, kat og ræv kan indeholder bakterier og parasitter der ikke er ønskeligt i en køkkenhave. 

Specielt ræves afføring kan indeholde æg fra indvoldsorme, så i dette tilfælde er opdagelsen noget lort (Undskyld, men den lå lige til højrebenet). 

Lort fra pindsvin er heller ikke ønskeligt, men de er lette at genkende og fjerne, da pindsvin aldrig graver lorten ned.

Afføring som gødning i køkkenhaver bør udelukkende stamme fra planteædende dyr som heste, køer eller høns.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg kom lige til at tænke på min bedsteforældre fra dengang jeg var en lille purk. De havde en skidetønde i et aflukke ude i bryggerset. Når tønden var fuld blev indholdet hældt ud i gravet render i køkkenhaven som mest bestod af sandet jord. 

Ps. Sikke nogle (præmie)grøntsager de kunne dyrke på de magre jorde.  Den gødningsmetode går nok ikke idag - med mindre man lever vegetarisk.

Man kan altid genkende lort fra vildtlevende rovdyr - blodet farver lorten mørk.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Lort fra hjortevildt og kaniner (samt geder og får) synes nu osse at være farvet sort, men selvfølgelig er der ingen tvivl om det ikke er fra rovdyr.   

Der er flere faktorer end blod der farver dyrs lort mørk. 

Haren spiser sin lort to gange - første gang er den lys for at nedbryde cellulosen og først anden gang er den næsten sort. Haren har en særlig lang blindtarm der sammen med den spiser sin lort to gange sikrer optimal udnyttelse af føden. Det er enzymerne i harens blindtarm der farver lorten mørk.

Kaniner har samme fysiologi som harer.

Rådyr kan som den eneste danske hjorteart ikke selv danne c-vitamin. Derfor æder den meget selektivt, og det er den varierede føde der farver lorten mørk. Om vinteren når rådyrs vom ændrer sig, ændre dens afføring også både farve og konsistens. 

Rådyrs vom er den eneste af de danske hjortearter der ændrer sig så markant. Det betyder at hvis rådyr om vinteren får adgang til friske vitaminrige urter, risikerer de diarre. 

Jævnligt beklager folk sig i lokalpressen over tyveri af friske blomster fra kirkegården - det er rådyrene der æder dem, og de er særlig glade for tulipaner. 

Det er kun drøvtyggere - med enkelte undtagelse - der i samme ombæring kan omdanne samme slags føde året rundt.

Fund af lort fra vildt kan give mange oplysninger om dyrets sundhed og levebetingelser.   


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis