købe en privat vej kan man det

naboen ejer en vej ned til et hus som han ikke ejer med der er tinglyst vejret ned til huset som står ubeboet og er ikke beboeligt Der er ingen vand eller el til huset og resterne af huset er en ruin og har været det i mange år .ejer af huset er lige glad med hvem der ejer vejen dog vil han ikke sælge grunden .vejen ligger ved siden af mit hus og af forskellige årsager vil jeg gerne overtage vejen men kan man købe en vej ?og evt hvordan skal det forgå

naboen ejer en vej ned til et hus som han ikke... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 08-08-2019 16:57:36

"naboen ejer en vej ned til et hus som han ikke ejer med der er tinglyst vejret ned til huset" Jeg er ikke helt klar over hvad der menes, ejer ham der har hus-ruinen også vejen?

For hvis vejen ligger hen over anden mands jord (altså ikke særskilt matrikuleret ) er det en privat fællesvej, og så kan der være andre vejberettiget (faktisk er vejen i princippet tilgængelig for alt offentlig færdsel) herunder landmanden med de store tonstunge landbrugsmaskiner. Landmanden skal selvfølgelig bidrage forholdsmæssig med vedligeholdelse af vejen. 

 nej ham der ejer ruinen ejer ikke vejen men høre til marken ved siden af. derfor er der tinglyst vejret ned til ruinen ellers behøvede der ikke være tinglyst vejret til ruinen da da så ville høre til grunde ruinen ligger på . vejen har ikke samme matrikel nr som grunden ruinen ligger på

Ok så er jeg med   så der er altså tale om en privat fællesvej. Og jeg kan ligeså godt sige det bliver op ad bakke med med at begrænse trafikken med skiltning o.a. Jeg har selv været hele møllen igennem, lige ind til jeg fik mulighed for at købe noget omkringliggen jord for 5-6 år siden, hvor der osse var en privat fællesvej. Nu er jordloddet med vejarealet sammenlagt med min øvrig grund og fællesvejen nedlagt så vejarealet nu har status som almindelig indkørsel.  

Der er også noget der hedder hævdvunden ret. Dvs hvis man har haft lov til at passere et privat jordstykke i en del år, kan man fortsætte, selv om ejeren af marken ikke er den samme, som startede passagen.


 

uldal skrev den 08-08-2019 18:23:16

Der er også noget der hedder hævdvunden ret. Dvs hvis man har haft lov til at passere et privat jordstykke i en del år, kan man fortsætte, selv om ejeren af marken ikke er den samme, som startede passagen.

 Så snakker vi min. 50 år uafbrudt råden, og ofte 100 år (i hvert fald alt den tid nogen kan huske tilbage). En ny ejer kan afbryde hævd ved fysisk at opstille barriere, eller blot sige at nu ønsker han ikke den færdsel længere - kaldet modråden.

Her er lidt let godnatlæsning hvis I kan se denne pdf fil. 

https://projekter.aau.dk/projekter/files/77437846/L10LMKBH_02_vejrettens_beskyttelse.pdf

Frank Chr. skrev den 08-08-2019 18:18:15

Ok så er jeg med   så der er altså tale om en privat fællesvej. Og jeg kan ligeså godt sige det bliver op ad bakke med med at begrænse trafikken med skiltning o.a. Jeg har selv været hele møllen igennem, lige ind til jeg fik mulighed for at købe noget omkringliggen jord for 5-6 år siden, hvor der osse var en privat fællesvej. Nu er jordloddet med vejarealet sammenlagt med min øvrig grund og fællesvejen nedlagt så vejarealet nu har status som almindelig indkørsel.  

 hvis jeg læser ret så er en privat fælles vej hvis der er flere huse på vejen .Her er der tale om en  ruin på en vej .vejen ender ved ruinen dvs det må være en  privat vej .Hvis jeg køber vejen må det være mig der bestemmer hvem der må køre på på nær den tinglyste ret der er på vejen ned til ruinen .Der er ikke tinglyst vejret til nogle af de andre matrikel nr der omkranser vejen .en privat vej beskrives således: En privat vej er således en vej beliggende udelukkende på én mands ejendom. Vejen er til brug for den ejendom den ligger på og ingen andre har vejret. Vejene er ikke optaget på matrikelkortet. som der er skrevet er den heller ikke tegnet vej ind på matrikel nr som vejen ligger på. 

Det bedste jeg endelig kunne gøre var at købe grunden ruinen ligger på tilkøbe vejen ligge den ind under matrikel nr ruinen ligger på og derved opnå at det er bliver en privat vej tilhørende ruinen .  ifg hvad jeg kan læse må der på private veje opsættes skilte om at det er privat grund og indkørsel frabedes uden tilladelse fra myndighederne da det er privat grund. Der er kun et lille problem i dette og det er at ejer af ruinen ikke vil sælge pt men så kan man da altid begynde med at købe den jord at vejen ligger på

En privat fællesvej kan osse være en vej, der tjener som færdselsvej for en anden ejendom, end den jord vejen ligger på.    

Ps. Vejret og vejberettiget er ikke altid det samme. 

den her vej er der kun for ruines skyld den tjener ikke andre formål da marken  på den ene side har indkørsel fra landevejen .marken til den anden side ligger klods op af en anden vej .vejen ned til ruinen anvendes kun for ikke at tilsvine og ødelægge deres egen vej . ved at anvende vejen til ruinen kan de slippe for at køre på deres egen vej  .de køre så  ud på vejen til ruinen videre rundt om mig ud på landevejen  ned igen på en anden mark og rundt om for til sidst at komme op til dem selv i stedet for at blive på marken og krydse deres egen vej så ville de være samme sted .De kunne også blive på marken køre rundt om mig og ud på deres egen vej

Køb den og få den grubet. Så er der ro.


 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis