købe en privat vej kan man det

naboen ejer en vej ned til et hus som han ikke ejer med der er tinglyst vejret ned til huset som står ubeboet og er ikke beboeligt Der er ingen vand eller el til huset og resterne af huset er en ruin og har været det i mange år .ejer af huset er lige glad med hvem der ejer vejen dog vil han ikke sælge grunden .vejen ligger ved siden af mit hus og af forskellige årsager vil jeg gerne overtage vejen men kan man købe en vej ?og evt hvordan skal det forgå

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan købe den strimmel jord som vejen ligger på, så er det din vej. Først og fremmest skal du være enige med naboen om prisen, og så skal der opmåles og sættes skel af. Handelen skal på normal vis tinglyses. Det ændrer dog ikke må "ruinens" vejret idet tinglysning stadig er der.

Jeg har solgt en strimmel af min grund til kommunen. Der gik en grusvej, og jeg mente den hørte til byens stisystem hvorfor jeg foreslog at de kunne købe den. Den er senere blevet asfalteret som fortsættelse af de øvrige stier.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

naboen er fuldstændig lige glad med den strimmel jord da den alligevel ikke kan bruges til noget så jeg tænker prisen bliver overkommelig.Hele ideen er at jeg kan begrænse den trafik  til den mark der ligger ved siden af hvor der ingen tinglyst vejret er til. hver gang de køre der er de ved og ødelægge min hæk samt presse vejen som ligger lidt højere end min grund ned mod min grund. Der er ikke noget der forhindre dem i at køre ind på marken fra den anden side bortset fra at de ikke vil ødelægge deres egen vej samt have unødig vedligehold på den så er det bedre at ødelægge min hæk .Det hjælper ikke at snakke med ejer af marken da de er fuldstændige ligeglad .jeg har et par gange sendt bud efter en anlægsgartner for at få rep hækken også sendt regningen videre til ejer af jorden . Han er indtil videre bare betalt uden problemer .Jeg tænkte bare at jeg som ejer af vejen ville have mulighed for at opsætte et par skilte eller lignede evt en bom med ejer af ruines tilladelse

Det koster jo en del med landinspektør og tinglysning.

Måske du bare kunne leje vejen for en årerække ?

Eller aftale med ejeren af vejen, og ejeren af ruinen, at du sætter en bom op.

Eller måske bare sætte nogle solide stolper op, der begrænser bredden af vejen, så du på den måde slipper for traktorer med redskaber.



Vi prøver igen, i morgen --

Det ændre ikke på andres vejrettigheder selv om du køber (grus)fællesvejen. Med mindre du får tilladelse til enten at nedlægge vejen, eller skilte med forskellige forbud.   

Ps. Og man må heller ikke trafikregulere med bomme, stolper, sten på vejarealet uden tilladelse. 

der er ingen tinglyst vejret til marken .den eneste der er tinglyst er vejret ned til ruinen og  naturligvis skal der være vejret ned til ruinen det har jeg ingen problemer i. vejen er der kun for ruiens skyld .Det er ikke et spørgsmål om om penge det er spørgsmål om det kan lade sig gøre.

Den eneste grund de køre den vej omkring mig er kun for ikke at få skidt og møg og unødig slid på deres egen vej .Det er sådan set en omvej de køre omkring mig i stedet for at køre direkte op til dem selv 

Hvor skal man søge om tilladelse til opsætning af skilte på privat vej?

Annonce

Har du hørt kommunen om hvordan de forholder sig til sagen ?


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

ikke i nu men det eneste der kan interesse dem må være opsætningen af skilte da det er et stykke privat jord

Fandt lige dette vedr. bl.a. skiltning på privat vej, bemærk at På Landet skal Kommunen ikke give tilladelse til skiltning.

På denne hjemmesiden www.ois.dk kan du se bl.a. arealet, samt ejendomsværdi mv. over det private vejareal.

En Landinspektør vil formentlig koste 5.000 - 8.000 kr. Du har lov til at få et tilbud.

Som jeg læser det, skal Landmanden, som benytter vejen, også bidrage til vedligeholdelsen.

En privat vej, med tinglyst færdselsret for ejendomsruinen, behøvet ikke at være "17 meter bred" den kan lovligt begrænses til "kørespor" således at en bred landbrugsmaskine ikke kan komme igennem.

Ved køb af vejen skal du nok ind over en sagfører/advokat. Såfremt der foreligger matrikelkort, på/for vejen, behøver du ikke nødvendigvis en Landinspektør ind over sagen.

Jeg ville helt klart købe vejen.

"naboen ejer en vej ned til et hus som han ikke ejer med der er tinglyst vejret ned til huset" Jeg er ikke helt klar over hvad der menes, ejer ham der har hus-ruinen også vejen?

For hvis vejen ligger hen over anden mands jord (altså ikke særskilt matrikuleret ) er det en privat fællesvej, og så kan der være andre vejberettiget (faktisk er vejen i princippet tilgængelig for alt offentlig færdsel) herunder landmanden med de store tonstunge landbrugsmaskiner. Landmanden skal selvfølgelig bidrage forholdsmæssig med vedligeholdelse af vejen. 

det var lige det jeg manglede som der står må der opsættes skiltning uden at søge om det da det er en privat vej med et hus på hvis der havde være flere huse skulle der søges ved kommunen og politiet 

 Hertil kommer, at kommunen som vej-myndighed  på  private  fællesveje  i  byer  ef-ter  privatvejslovens  §  44  kan  lade  foretage forandringer ved en privat fællesvejs indret-ning eller anlæg og foretage hel eller delvis afspærring af vejen for gennemgående trafik samt  foretage  andre  færdselsmæssige  for-anstaltninger  med  henblik  på  at  begrænse færdslen på vejen. Selv om det ikke direkte fremgår  af  bestemmelsen,  betyder  den,  at kommunens  godkendelse  skal  indhentes, når  der  ønskes  foretaget  færdselsmæssige begrænsninger.Kan det accepteres, fremgår det af færd-selslovens (lbkg. nr. 11 af 8. nov. 2006) § 92, at  politiet  skal  samtykke,  hvis  der  fastsæt-tes  bestemmelser,  som  indvirker  på  vejens udnyttelse eller indretning. – Færdselsloven gælder  for  alle  veje,  der  benyttes  til  almin-delig færdsel af én eller flere færdselsarter (§ 1) og for såvel offentlige som private veje (§ 2, nr. 26). Det betyder, at private fællesveje er  omfattet,  mens  veje,  der  alene  benyttes af  den  ejendom,  hvorpå  vejen  ligger,  ikke er omfattet, f.eks. landbrugsejendomme og industrivirksomheder.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis