Koblingskabel er faldet af foran på Berlingo 1,6

Hvordan får jeg det på igen? Jeg kan ikke se hvordan det er fastgjort ved pedalen. Pedalen går helt i bund og bliver der. Der er også et fjeddersystem ved pedalen som ser ud til at være intakt. Reg.nr.VJ34179 TILSYNELADENDE er kablet IKKE SPRUNGET. Men der må være en årsag til at det kan falde af foran. Hvad gør jeg?


Med venlig hilsen







GBN
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tag lige et par billeder af koblingsarmen, det gør det lidt nærmere..

Den fjeder på pedal, kunne meget vel være en hjælpeanordning, som gør det nemmere at udkoble. Når din pedal er nede, vil den derfor ikke kunne returnere ved egen hjælp, hvis kabel/koblingsarm ikke trækker retur.


 

kunne godt se ud som det er enden af dit kabel, der skal påvirke koblingsarmen, og den indvendige wire går videre til et fast punkt på motor/gear - er det sådan det er lavet? - har enden af wiren sluppet her? Hvis armen er knækket eller det er koblingen er gået, vil du ikke være i tvivl. Forstår det er pludselig opstået og koblingen ellers har fungeret ok..

Vh. Carsten


 

Ja kablet er hoppet af ved gearkassen. Armen som ses lige under gummislangen og kabel fejler ikke noget. Koblingen er udskiftet i januar 2019 af en mekaniker. Han måtte lave det om på garantien fordi den nye kobling nykkede meget i de små gear. Årsagen var at den nye kobling var slidt meget, men hvorfor fik jeg aldrig en forklaring på.


Med venlig hilsen







GBN


Ok, så langt så godt :-)) så har din mekker nok måtte dreje af svinghjulet også, en ny kobling kan jo ikke være slidt, men måske en fabriks fejl. Hvis dit kabel ligner ovenstående, skal der være et gummibøs og møtrik der hvor det holder/går gennem arm. Kan muligvis også være uden selvjustering, men så bør din arm returnere vha. tryk/trækfjeder vil jeg mene. Vær i øvrigt obs på, at et selvjusterende kabel, vil ' trække sig sammen', hvis det springer/tages af, og derfor vil være for kort. Det skal først fikseres med strips el. lign. ved afmontering, ellers kan være svært at generere tilbage. ( men ikke umuligt )


 

Annonce

Kablet er  selvjusterende. Ved at trække frem og tilbage i enden kan jeg få det længere ud, men det sviper tilbage, så jeg ikke kan montere det på armen og holderen til gummianslaget. Jeg kan simpelhen ikke holde det samtidig med at jeg montere. 

Sådan ser kabelenden ud:

Men hvordan det er hoppe af, det forstår jeg ikke. 


Med venlig hilsen







GBN

Lyder til du mangler en hjælper - og måske et nyt kabel. Selvjusteringen skal jo minimere frigang og betyder så dit udrykker leje er i konstant kontakt pga. fjeder i kabel. Prøv lige med en hjælper, så du er sikker på pedal er helt oppe. hvorfor det ryger af.. hmm - vinkel på arm, for meget slup osv. - det kan du sikkert bedre selv vurdere.   


 

Jeg har tage kablet hel af oppe ved pedalen og Jeg har set at man kan spænde justeringsfjederen sammen med clips, så man kan monterer kablet igen.
Det har jeg prøvet se.

Men jeg kan alligevel ikke montere kablet ude ved gearkassen. Så det er vel et nyt kabel?
Håber ikke det noget med palen ved gearkassen/koblingen, som ikke kan bevæge sig nok.
20190808_153850.jpgTilsyneladende fejler kablet ikke noget, men om det er gået fast indvendig, så jeg ikke kan trække det langt nok ud når det skal monteres, det ved jeg ikke.  Jeg mangler ca. 20-40 mm for at kunne montere det på gearkassen. På et nyt kabel står der 

Længde 1/Længde 2 902/724 mm

www.thansen.dk/product.asp?pn=-240604711&n=-241641876&tid=16155&group=1300

 Det må være max og min længde på kablet, det vil jeg prøve at måle på det gamle kabel.

forskel  178 mm = bevægelse  jeg prøver straks at måle på det.


Med venlig hilsen







GBN

Min teori holdt ikke for kablet har nøjagtig samme længde hele tiden det er kabelkappen som bevæger sig ved sammenpresning af den indvendige fjeder.

På mit kabel er totallængden 870 mm

Fjederbevægelsen er  ca. 50 mm  og gabet imellem gummiroset på kappen og stålcylinderen i enden kablet ved gearkassen er max ca. 85 mm.

Men hvad skal gabet min være for at man kan montere det.

Jeg må prøve at måle det i morgen.



Med venlig hilsen







GBN

Selvjustering virker lidt som en strip, dvs. skal kablet frikobles skal man løsne mekanismen, hvis det er muligt.  Fremgangsmåden her er enkel, men check selv på nettet.  ( cluch cable release )

https://www.youtube.com/watch?v=Ip5Fiot7Mgw

Men vær helt sikker på kablet er frigivet og i max. længde, så skulle det gerne kunne komme på. 


 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis