betongulv vs. gulvvarme ( isoleringsevne )

Hej Gutter.  

Mit spørsmål er enlig om 20 cm leckanædder er nok isolering til gulvvarme ??


Da Jeg skal til at lave gulvvarme i et 15 m2 stort rum. Og lige nu er gulvopbygningen 

10 cm beton 

dampspær og 

20 cm leckanædder. 


kan jeg med god samvittighed ligge gulvspån med spor i til gulvvarmeslang oven på det. eller kan jeg rille spor i betongulvet til slanger??  

eller skal jeg bruge tid på at banke det op og isolere med flamingo istedet og så støbe på ny

tak gutter.  

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er langt fra nok efter nutidens krav. Du skal banke det op og grave ud så der er plads til dine 20 cm lecanødder PLUS 300 mm sundolite. Så virker Leca som kapilar brydende lag. 

Der skal være randisolering med 30 mm sundilite ud imod ydermure, og så skal der etableres radon spærre lang kanten på hele rummet. Beton laget er radontæt med det kan sive op ved kant af beton / randisolering. Så egnet plastdug klæbes på væggen og 0,5 m ud under beton.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis man kun bruger sundolite, så skal der lidt mere til, idet de nederste 10 cm betragtes som kapilarbrydende, og må ikke medtages i varmetabs beregning. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg vil derimod mene at de 5-10 cm groft sand man afretter i inden flamingoen fungere som kapillarbrydende. 

Sand er ikke kapilær brydende det er grus ( små sten ) derimod og Lecanødder. Men Leca  er ikke så lette at arbejde med da man ikke kan undgå at afsætte fodspor når  sundolite plade skal lægges.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
RBRybka skrev den 07-08-2019 22:35:06

Jeg vil derimod mene at de 5-10 cm groft sand man afretter i inden flamingoen fungere som kapillarbrydende. 

 Det er desværre forkert. 

Det grove sandfyld skal min. være 150 mm for at fungere som kapillarbrydene. 50-100 mm groft sand min. Ø4 mm korn kan anvendes hvis der som minimum ligges 350 mm klasse 38 trykfast isolering som polystyren styrke S80.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Okay på den måde. 

Hvad siger minimumskravene ved en renovering, som denne ??

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis